PromZ.be 03-2020

44 TUSSEN POT & PINT Hoe bent u in de business gekomen? Marc Saey: “Ik heb economie gedaan aan de VUB in Brussel en heb daarna nog een jaar in Madrid gestudeerd. Ik heb daar ook gewerkt in financiële planning. Ik ben dan vanuit een niet-commercieel pro- fiel naar een commerciële richting geëvolueerd omdat ik dat prettiger vond. Voor ik in 2010 in België terugkwam, heb ik twee jaar in business development in Panama gewerkt. Terug in België ben ik redelijk snel op zoek gegaan naar een eigen activiteit. Ik heb eerst op zelfstandige basis verkoopondersteunend gewerkt in een bedrijf dat in business-to-con- sumer zonnepanelen verwerkt in dakpannen (dat was heel vernieu- wend). Maar door het wegvallen van de groene stroomcertificaten is de verkoop gaan slabakken. Dakpannen met zonnecellen zijn heel technisch en vergen veel uitleg. Ik wilde overstappen naar een sector in Marc Saey heeft sinds zeven jaar DIP (Devroe Imports & Promotions) in Ooigem (Wielsbeke) onder zijn hoede. Hij beantwoordt deze keer de ‘Tussen-pot-en-pint’-vragen. Marc Saey (DIP) ‘Je moet kunnen meedenken met de klant’ Marc Saey (39) is gehuwd en heeft twee kinderen (een zoon en een dochter) business-to-business met artikelen die minder uitleg behoefden. Bart Devroe van Devroe Promotions had geen opvolger en wilde zijn zaak verkopen. Via via had ik dat vernomen. We zijn in gesprek geraakt en redelijk snel tot een akkoord gekomen. Dat is nu zeven jaar geleden. Ik kende weinig van de sector, maar als je een artikel kunt ‘vatten’, kun je het ook verkopen. En je kunt in deze sector je creativiteit en je com- merciële vaardigheden botvieren. Met maatwerk kun je veel bereiken voor de klant. In een tijd van app’s en sociale media wordt er nog veel geïnvesteerd in merken en in visibiliteit van die merken. Ik denk dat er nog altijd ruimte is voor tastbare producten. “Overigens had ik al van kindsbeen oog voor reclame, voor de benade- ring van reclame en promotie door de merken.” Vanwaar komt de naam? Marc Saey: “Bart Devroe was meer dan veertig jaar geleden de oprich- ter van het bedrijf. Toen ik het bedrijf overnam, heb ik besloten die naam te blijven hanteren. Devroe had vroeger een groothandel in schoolgerief met het merk ‘First Class’ (dat ligt nu nog in de retail). Die activiteit heeft hij verkocht en vanuit de contacten in de sector van schoolgerief is hij in de product media gerold. Het zou jammer zijn die naam niet meer te gebruiken. Het is een bekende naam, zeker in deze streek. Ik heb de naam en de klanten overgenomen. Aan de oor- spronkelijk naam Devroe Promotions heb ik louter het woord ‘Imports’ toegevoegd om extra nadruk te leggen op volledige personalisatie.” Wat is het sterke punt van u voor de adverteerder? Marc Saey: “Net die volledige personalisatie. Ik neem als voorbeeld een project voor Alpro met ontbijtkommen in een display voor een tiental landen in Oost-Europa. Dat was een redelijke uitdaging, vooral ook om dat logistiek te bolwerken. Er waren verschillende versie van de kom- men en die moesten in de juiste displays komen. De kommen en de displays kwamen overigens van verschillende leveranciers. En de dis- plays moesten als bouwpakketten in de winkels opgebouwd worden (we hadden een gebruiksaanwijzing à la Ikea gemaakt). Alles is gedaan in samenspraak met de klant. Alpro is bij ons gekomen op basis van onze prijs-kwaliteitoplossing. Het gaat daarbij om maatwerk, persoonlijke aanpak. We zijn geen reclamebureau, maar we bieden wel voor een deel die service. Een reclamebureau heeft veelal onrealistische ideeën. Wij geven vanuit onze sector voorstellen die haalbaar zijn en toch binnen een vooropgesteld budget blijven en creatief zijn. En vaak kennen we de logo’s en huisstijl van onze klanten beter dan zijzelf.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5