PromZ.be 03-2020

46 TUSSEN POT & PINT ....in één woord Marc Saey: “Vakkennis’ Wat is uw visie op de toekomst en wat zijn de uitdagingen? Marc Saey: “Duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Producten zoals pennen moeten van gerecycleerd materiaal zijn. We zijn er in de sec- tor al langer mee bezig, maar nu wensen de klanten duurzaamheid. Vanuit de distributeurs dringt zich wel de noodzaak op om onderscheid te maken tussen échte duurzaamheid en ‘green washing’. We moeten daar voorzichtig in zijn. Niet alles wat groen is, is ook werkelijk groen. Neem de recycling van petflessen. Dat is geregeld. Maar nu komt er plant-based pet. Dat is geen pure pet meer en dat kan in de verwerking problemen veroorzaken. Is dat dan nog een groene oplossing? Pet is herbruikbaar als er een zuivere afvalstroom is. Als je andere materialen toevoegt, doorbreek je die en krijg je een mindere kwaliteit recyclaat. “En nu met corona willen de bedrijven dat er weer méér individueel verpakt wordt in plastic. Bekers uitdelen bij een of ander evenement die niet verpakt zijn, dat is een mogelijk besmettingsgevaar. “Wat trouwens het ecologische verhaal betreft: per bestelling schen- ken wij tussen de 1 en de 250 bomen via onze ‘tree-nation associatie’. Daarmee willen we de CO2 die vrijkomt tijdens productie en transport neutraliseren.” Zou u het vak aan uw kinderen aanraden? Marc Saey: “Als ze commercieel en creatief zijn wel, maar ik zal het hen niet opdringen. Het moet een vrije keuze blijven. In het algemeen kan ik het aanraden omwille van de diversiteit van projecten, klanten en opdrachten. Maar je moet kunnen meedenken met de klant.” Wat is het leukste item dat u heeft verkocht? Waar bent u trots op? Marc Saey: “Als ik er één moet noemen, dan toch die realisatie voor Alpro. Daar kwamen zoveel factoren bij kijken. En ook een item dat misschien wat ‘onnozel’ lijkt - iets kleins dat ik voor mijn eigen promo- tie gebruik: een magneet voor de GSM die je in de auto op het ventila- tierooster kan plaatsen. Daar ben ik trots op want de kunst is om een plaats te vinden waar je iemand met je ‘visitekaartje’ - want dat is een promotioneel product ook - herhaaldelijk aan je kunt laten herinneren. Veel mensen zitten dagelijks in hun wagen. Dat betekent dat er dage- lijks contact is. Die magneet is subtiel, esthetisch en niet ‘in your face’. Hoe winkelt u? Marc Saey: “Ik word in belangrijke mate gestuurd door promoties. Dat kan een 1+1 gratis of een 1 + een gadget zijn. Ik heb altijd oog voor uitgestalde promoties. Met welk artikel wil men welke doelgroep benaderen....” Wat doet u in uw vrije tijd? Marc Saey: “Ik ben een fervent padelspeler. Padel is een mengeling van tennis en squash. Je speelt het voornamelijk buiten met vier. En in het seizoen kite-surfen en skiën.” ‘De noodzaak dringt zich op om onderscheid te maken tussen échte duurzaamheid en ‘green washing’ ENBREF MARC SAEY. Marc Saey dirige DIP (Devroe Imports & Promotions) à Ooigem (Wielsbeke) depuis sept ans. Il a repris Devroe Promotions à son fondateur Bart Devroe qui n’avait pas de successeur et désirait céder son entreprise. DURABILITÉ. Selon Marc Saey, la durabilité prend de plus en plus d’importance sur le marché, mais il est grand temps de réaliser la distinction entre la durabilité réelle et le « green washing ». À RECOMMANDER. Est-ce que Marc Saey recommande- rait-il de se lancer dans ce secteur ? « D’un point de vue général, je le recommanderais en raison de la diversité des projets, des clients et des missions. Dans ce secteur, vous pouvez à la fois mettre à profit votre créativité ainsi que vos compétences commerciales, mais vous devez également être capable de penser en adéquation avec le client. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5