PromZ.be 04-2019
promotioneel item dat Sportizon de laatste jaren veel uitdeelt aan actieve sporters en aan ‘passieve kijkers’ bij wielerevenementen en loopwedstrijden, is een nekwarmer (type Buff). “Die hebben een mooie gepercipieerde waarde, de kostprijs is laag en de mensen kunnen die hergebruiken,” aldus Schotsmans. K lap - handschoen Axel Debruyne haalt de klap-handschoenen aan die Special Things enkele jaren geleden voor Brouwerij Haacht ontwikkelde in het kader van de sponsoring van de Ronde van Vlaanderen. De brouwerij had langs het parcours op verschillende plaatsen drankstalletjes. “Als je je helden aanmoedigde en 1000 keer voor hen geapplaudisseerd had, kreeg je als beloning een gratis pint. We hebben daarom een stappenteller in handschoenen verwerkt en die uitgedeeld. Dat was een link met het merk. En dergelijke handschoenen gooi je niet weg. Het was ludiek en er werd over gesproken,” zegt hij. Voor wielertoeristen maakte Special Things in het kader van Clim- bing for Life kilometerpaaltjes, die de organisatie als geschenk aan de deelnemers gaf. Wie een Alpen-berg beklimt, ziet aan de kilometerpaaltjes aan de kant van de weg zijn progressie. “De deel- nemers verzamelen die jaar na jaar. Bij sommigen staan die in de living. Dat creëert een band met je evenement,” aldus Debruyne. Hij wijst ook op de vele loopevenementen. “Bedrijven nemen met een aantal medewerkers deel aan die evenementen en om visibiliteit te krijgen, geven ze hun mensen een T-shirt van het bedrijf. Eéntje in echte ‘loopstof’, niet zomaar één van katoen.” U itdaging De activatie-sector staat inmiddels wel voor nieuwe uitdagingen die vooral te maken hebben met duurzaamheid. “We worden vandaag Social media: met klein budget toch effect Is sportsponsoring alleen iets voor grote sponsors en ‘grote’ media? In het verleden wel, maar de komst van sociale media maakt dat ook het steunen van ‘kleinere’ sporten met een bescheiden budget effect kan sorteren en zelfs tot een hype kan leiden. Sportclubs en kleinere sportfederaties hebben hun Facebook- pagina’s en Instagram-accounts waar ze de steun, de namen en logo’s van sponsors kunnen tonen. 33
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5