PromZ.be 04-2019

T om Enthoven is in de 35 jaar dat hij in de business van promotionele producten en relatiegeschenken actief is, een BP - bekend persoon - geworden. Hij startte als leverancier en eindigde als distributeur. In die periode zijn de contactpersonen erg belangrijk geweest zowel bij leveranciers als bij eindklanten. “Ik heb via-via klanten kunnen maken en meerdere contactpersonen zijn echte vrienden geworden, ook buiten de business. Onze business is een ‘people business’. In alle richtingen: van ons naar klanten en van ons naar leveranciers. Wij staan daar centraal in.” Tom Enthoven studeerde Toegepaste Economische Wetenschap- pen aan de Antwerpse universiteit. Na een beurs van zes maanden aan de Belgische Dienst voor Buitenlandse Handel bekleedde hij internationale functies bij Eternit, Celanese Corporation en Cum- mins Engine Company. H out In 1984 stapte hij bij zijn broer in het houtverwerkingsbedrijf Trabelbo, in de omgeving van Arlon. “Mijn broer was begonnen met houten relatiegeschenken zoals een houten doosje met een wijnthermometer erin, later aangevuld met een kurkentrekker en een druppelvanger. Toen ik hem ging helpen, hebben we dat sterk uitgebreid. We hadden een gamma van zes verschillende doosjes. Die verkochten we in de hele wereld maar vooral in Europa. Later kwamen er pennen in doosjes en doosjes kleurpotloden bij. We hadden als catalogus een A5-boekje met een witte kaft en daarop een boompje. Op de beurzen vroegen onze klanten naar ‘die cataloog met dat boompje’. Zo heb ik de distributeurs leren kennen. In 1986 ging ik voor de eerste maal naar de PSI (de internationale vakbeurs voor product media in Düsseldorf). Ik ben er nu 34 keer geweest, eerst als fabrikant en daarna als distributeur.” Het houtverwerkingsbedrijf werd in 1999 verkocht en de Enthovens bleven nog een jaar om de nieuwe eigenaars te helpen. In 2000 maakte Toim Enthoven de stap naar de distributeurswereld, naar het toenmalige IBP. Een logische stap want “...ik kende de wereld Interview Tom Enthoven Promo-business is people business Op 72-jarige leeftijd heeft Tom Enthoven, partner bij Sky-O, een punt gezet achter zijn carrière, waarvan 35 jaar in de product-media business. Een terugblik. We moeten ideeën blijven geven en creatief blijven 50

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5