PromZ.be 04-2019
van promotionele artikelen goed,” zegt Enthoven. Bij IBP leerde hij zijn huidige businesspartners Bert Anthonissen en Frédéric (Fred) Tenret kennen. Van IBP ging hij vervolgens over naar Sparkling Ideas. Enthoven verliet in 2013 Sparkling Ideas om partner te worden bij Sky-O dat Bert en Fred in 2012 opgezet hadden. L ink Hoe ziet Tom Enthoven de ontwikkeling van de sector in al die jaren dat hij er actief in is geweest? “Als ik kijk naar de actoren, dan zijn er heel veel van de mensen die ik van in het begin in de promowereld kende, gebleven. Ze gingen wel eens van het ene bedrijf naar het ander, maar ze bleven - zowel bij de leveranciers als bij de distributeurs,” zegt hij. En als er nieuwe mensen in de sector kwamen, waren het vaak vertegenwoordigers van de tweede generatie. “In het algemeen zijn er in onze wereld veel familie- bedrijven”. Hij heeft ook veel nieuwe bedrijven op zien komen, vaak kleine ondernemingen met twee of drie mensen. “Ik denk ook niet dat veel mensen van buiten de promotionele wereld een zaak starten. Je moet op een of andere manier een link hebben”. Dat betekent dat product media meer bekendheid buiten de eigen sector moeten krijgen. Daar ligt ook een taak voor het onderwijs. Tom Enthoven hoorde toen hij economie studeerde nooit over promotionele artikelen en business gifts. C reativiteit Enthoven heeft verder het gevoel dat er twintig, dertig jaar gele- den meer creativiteit in de sector was. Er is intussen wel een grote technologische evolutie geweest die geleid heeft tot meer elektro- nische producten maar het zelf ontwikkelen van producten voor een specifieke campagne is bij de adverteerders minder courant geworden. “Nu vragen ze ons ook nog veel om ideeën, maar dan merken we dat ze heel dikwijls terugvallen op een pen, een petje of een rugzak. Dat is het moeilijke aan onze job: we moeten ideeën blijven geven en creatief blijven. Als je met een goede presentatie komt en creatief bent, dan scoor je.” Juist uit dat creatieve en proactieve haalt Tom Enthoven als man van de promotionele artikelen zijn voldoening. Als voorbeeld geeft hij een fluoriserend item dat met een haakje aan een rugzak gehangen kan worden. Een item dat besteld was voor een Europees congres over zichtbaarheid. Dat was interessant, alleen was het aanvankelijk E n B ref Rétrospective. Âgé de 72 ans, Tom Enthoven, parte- naire chez Sky-O, a mis un terme à sa longue carrière professionnelle. Il a travaillé pendant 35 ans dans le sec- teur des product media. Il porte un regard rétrospectif avec PromZ.be. People business. Selon l’expérience de Tom Enthoven, le business des product media est un « people business ». « Dans tous les sens: de nous vers les clients et de nous vers les fournisseurs. Nous occupons une position centrale. » Créativité. Enthoven a l’impression qu’il y avait davan- tage de créativité dans le secteur il y a vingt ou trente ans. Nous avons entre-temps assisté à une évolution technolo- gique considérable qui a donné naissance à un plus grand nombre de produits électroniques mais les annonceurs développent personnellement moins de produits pour une campagne spécifique. Overdaad aan certificering Tom Enthoven zegt dat er een overdaad is aan certificering met alle gevolgen van dien voor de niet-insiders. “Heel wat mensen halen bio-, bio-afbreekbaar, recycleerbaar, gerecycleerd, klimaat verantwoordelijk, milieuvriendelijk, fairtrade, fairwear, Gots, Rohs... door elkaar,” aldus Entho- ven. “Door onze door de jaren heen opgedane kennis en ervaring maken wij onze partners wegwijs in deze toch wel complexe materie.” in een doorschijnend plastic zakje verpakt. Dan kon niet voor de klant. “We hebben toen samen met de producent een ecologische verpakking uitgewerkt zonder plastic: een kartonnen kaartje. Dat zijn dingen waar ik veel plezier aan beleef. Daarvoor moet je een goede verstandhouding met je klant en met je leverancier heb- ben. Dat is het leuke van de job en dat zal ik wel gaan missen....” D enken Tom Enthoven zegt dat hij niet negatief wil overkomen als hij stelt dat naar zijn mening veel mensen niet meer tot in de diepte gaan. Ze zijn te snel tevreden. “Je krijgt het gevoel dat het voor hen ‘wel goed zal zijn’,” zegt hij. Maar als product media-specialist moet je juist vooraf aan alles denken. “Ik probeer de klant ook zoveel mogelijk informatie te geven. Je moet weten voor wie een product is, wanneer en hoe het gegeven wordt, welk en waar het logo moet komen. Bijvoorbeeld: een klant wil een drinkfles (want dat is ecologisch) en wil die in een mailing steken. Dat betekent dat je een pakje moet maken en dat met camionnetjes moet afleveren. Wat duur en niet zo milieuvriendelijk is. Tenzij je een platte drinkbus neemt die door de brievenbus kan... Daarom moet je misschien aan iets anders denken. Deel zo’n fles uit op een congres. Maar is er genoeg plaats om die op te slaan? Dat zijn allemaal dingen waar je aan moet denken. Dat maakt het interessant.” I nterview T om E nthoven 52
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5