PromZ.be 04-2019
M idden jaren negentig. Nederland en België kennen de Flippo-rage, ronde of achtkantige kunststof schijfjes die in zakken chips van Smiths (tegen- woordig Lays) en van Croky (onder de naam Top- shots) meeverpakt worden. Zakken chips worden in die tijd bij wijze van spreken alleen gekocht voor dat schijfje (dat overigens nog eens extra in plastic verpakt moest worden) en niet voor het eigenlijke product. Je ‘moest’ Flippo’s en Topshots sparen. Er waren speciale spaarfardes voor. Met anderen kon je ze ruilen. De kracht van dat promotionele item zat in het ‘verzamelen, spelen en winnen’. En de man die onder meer de Lage Landen Flippo-gek maakte, was de Nederlander Hans Zandvliet. A ctie - gevoelig Hoe kwam Zandvliet uit op de Flippo’s? Hij was begin jaren negentig enkele weken in de Verenigde Staten in verband met een rechts- zaak wegens trieste familie-omstandigheden (de nasleep van het verongelukken van zijn schoonvader in de VS). Daar kwam hij in zijn hotel ene Henriques Martinez, de marketingdirecteur van Pepsi Food Group - Mexico, tegen. Pepsico had (en heeft nog) naast frisdranken ook chipsmerken in de portefeuille. Martinez vertelde Zandvliet dat in zijn business de consument gevoelig was voor acties en reclame en dat de concurrentie heel snel reageerde op activiteiten van de tegenstrevers. Voor Zandvliet waren promotionele acties niet vreemd. Hij wordt immers een geboren zakenman genoemd. Hij had in de jaren zeven- tig en tachtig carrière gemaakt in de Nederlandse uitgeverswereld. Zandvliet veroorzaakte bij het deftige Elseviers een paleisrevolutie door boeken te linken aan adverteerders en zo de oplage ervan flink op te trekken. Een van zijn eerste ideeën was om voor het boekje ‘Koken met rijst’ (voorziene oplage 1500 exemplaren) contact te zoeken met rijstmerk Lassie, op vraag van het merk de kooktijden in de recepten aan te passen aan die van Lassie en zo de oplage op te krikken naar 10.000 stuks. Er volgden meer ‘commerciële projecten’ met oplagen van soms een miljoen. Zandvliet stapte later over naar de VNU-groep en zette daarna met een zakenpartner een eigen bedrijf op. P ogs Tijdens dat verblijf in de VS zag Zandvliet op een schoolplein kin- deren spelen met zogenaamde ‘Pogs’, kartonnen schijfjes die per Boek De kracht van Flippo: verzamelen, spelen en winnen De Nederlander Hans Zandvliet was de man achter de Flippo-rage in de jaren negentig. Wat maakte de Flippo zo interessant als promotioneel item en tot een promo-klassieker? In het boek ‘Flippo en het spel om de knikkers’ wordt dat onder andere uit de doeken gedaan. Zandvliet zag kansen voor Pepsi om in de actie-gevoelige chipsmarkt een serieuze voorsprong te nemen 56
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5