PromZ.be 04-2019

zes verpakt verkocht werden. De kinderen vertelden hem dat ze die schijfjes met verschillende afbeeldingen spaarden en dat die ook elk een eigen waarde hadden. In het spel konden de kinderen de schijfjes van anderen winnen, net zoals je in onze contreien met het knikkerspel knikkers kon winnen of verliezen. Zandvliet zag met Pogs kansen voor Pepsi om in die actie-gevoelige chipsmarkt een serieuze voorsprong op de concurrentie te nemen. Bij Pogs draaide het immers om ‘verzamelen, winnen en spelen’. En als Pepsi een soortgelijk item kon meesealen dan zou ‘verzamelen, winnen en spelen’ de omzet en de merkvoorkeur de Pepsi-chips een flinke boost geven. Tazo’s zou de naam van het promotioneel item met afbeeldingen van Loony Tunes worden. Voor de Benelux werden dat later ‘Flippo’s’. M iljoenen Enige ‘hinderpaal’: de Flippo’s moesten nog wel door iemand geproduceerd worden. Er moest een machine voor gevonden of gemaakt worden. En omdat de schijfjes met voedingswaar in aan- raking zouden komen, mochten ze ook geen gevaarlijke stoffen bevatten. Het lukte Zandvliet dat allemaal voor elkaar te krijgen en Pepsico in Mexico voor het project te winnen. De eerste bestel- ling van Pepsi Food Group Mexico was voor 400 miljoen van die kunststofschijfjes. Er zouden nog vele miljoenen volgen. Niet alleen in Mexico, maar ook in Spanje, Groot-Brittannië en later - in 1995 - Nederland en België. Voor de Benelux bedacht marketingbureau Kern, Habbema & Yap op vraag van Smiths (Lays) een campagne rond het schijfje. Drie jaar hield de Flippo-rage in Nederland stand. Toen trok Smiths zelf de stekker eruit omdat de Flippo’s belang- rijker waren geworden dan het eigen product. Kern, Habbema & Yap won samen met reclamebureau FHV/BBDO een gouden Effie voor de Flippo-case. Concurrent Croky zag een en ander met lede ogen aan en nam contact met Zandvliet. Pepsico had géén exclusiviteitsclausule dus Zandvliet was vrij om andere bedrijven ook van die schijfjes te voorzien. Voor Croky kwamen er de Topshots, schijfjes met voetballers erop.... K nikkers Nog tijdens de Flippo/Tazo uitrol, was Hans Zandvliet al bezig met een nieuw idee, nu gebaseerd op knikkers. Geen gewone knikkers met vele kleurtjes, maar knikkers met een figuurtje in het midden. Het principe was ook hier: verzamelen, spelen en winnen. Maar het was gemakkelijker gezegd dan gedaan om een figuurtje in een knikker te krijgen. Zandvliet zocht naar partners in de glasindustrie, ging een samenwerking met Philips aan en liet een machine ontwik- kelen om de knikkers te maken. De kosten daarvoor werden betaald met de enorme inkomsten van de Tazo’s, Flippo’s en Topshots. De samenwerking leidde tot niets. In Vietnam kwam hij uiteindelijk 57

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5