PromZ.be 04-2020

10 EINDEJAARSGESCHENKEN MEER KWALITEIT EN MEER GEEFMOMENTEN Eindejaarsgeschenken Wat zijn de trends in eindejaarsgeschenken? Heeft COVID-19 een invloed op het gedrag van de bedrijven als het gaat om geschenken voor het eigen personeel en voor business- relaties? PromZ-be peilde ernaar bij een aantal distributeurs. H et eindejaar met Sinterklaas, Kerstmis en de jaarwisseling is tra- ditioneel geschenkentijd. Niet alleen in gezins- en familieverband maar ook in de business, naar het eigen personeel en naar de klanten. Klassiek is het hét moment om te bedanken voor de inzet door het jaar heen en voor de klandizie. In de markt blijkt dat het nog rustig was in september en dat de meeste klanten van distributeurs in oktober in gang schoten. De verwachtingen waren redelijk. Zo meldde Fabrice Casul van MLD Concept dat er eind september, begin oktober wel aan- vragen waren. “En als die bevestigd worden, kunnen we zeggen dat we voor het eindejaar een normale activiteit zullen hebben, vergelijkbaar met de voorgaande jaren,” aldus Casul. Patrick Notteboom, Maximum Image, ziet “...een trend naar ‘geschenken’ zonder die nog eindejaarsgeschen- ken te noemen. Bedrijven hebben bespaard op zakenreizen, beurzen, diners en zijn bereid om een deel van dit budget aan hun werknemers te besteden - niet noodzakelijk als eindejaarsgeschenk.” Ook Michel Van Bavel (Van Bavel Enjoy Giving) merkt die evolutie: “De aanvragen komen meer binnen dan de vorige jaren. We horen van klanten dat er budgetten vrijkomen omdat er geen eindejaarsfeesten georganiseerd worden. De directie wil de werknemers extra belonen voor het bewo- gen jaar en hen bedanken voor hun flexibiliteit.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5