PromZ.be 04-2020

12 EINDEJAARSGESCHENKEN Distributie Met corona in het land is het thuiswerken of telewerken voor een groot aantal mensen verplicht en mogen ze alleen als het niet anders kan naar de arbeidsplaats komen. Gedurende de lockdown in het voor- jaar werden (kleine) geschenken als hart onder de riem en om het bedrijfsgevoel te behouden naar de thuiswerkers gestuurd. Gaat die thuisbezorging ook gebeuren voor de eindejaarsgeschenken en zijn de kosten daarvan onderdeel van het budget? Daar zijn verschillende visies over. Patrick Notteboom zegt dat de kosten van het opsturen naar het thuisadres opgenomen zijn in het budget. Fabrice Casul laat weten dat men bij MLD-Concept beroep doet op koeriersdiensten (en niet de post) om cadeaus te laten afleveren (met de negatieve evolutie van de besmettingscijfers ziet hij dat fenomeen zich veralgemenen). “De kosten daarvan zijn niet inbegrepen in het initiële budget. Die komen erbij.” Ann Magnus van Magnus Business Gifts zegt dat de kosten voor de distributie aan huis bij de meesten als aparte kosten worden beschouwd. Ook naar klanten worden meer geschenken gestuurd. Michel Van Bavel: “ Het is belangrijk voor de klant om geapprecieerd te blijven door de leverancier. In een business-to-business omgeving kan de verkoper niet meer zo gemakkelijk naar zijn klant. Een geschenk toe- sturen is belangrijk om toch contact te houden.” Bonnen en vouchers Het gaat niet alleen om of en hoe iets gegeven wordt, maar ook om wàt de personeelsleden en de klanten zullen ontvangen. Patrick Notteboom constateert dat “...er een evolutie is naar kwaliteit (geluk- kig) en dat de goedkope eerder onbruikbare gadget (rommel) eruit gaat. Men beseft dat een cadeau waardering moet uitstralen. Verder is er natuurlijk het feit dat heel wat mensen ook kijken naar duurzaam- heid, zowel omtrent het product als omtrent de verpakking. Het wordt ook allemaal wat persoonlijker dan vroeger door het personaliseren op naam bijvoorbeeld.” Zijn cadeaubonnen en webshops alternatieven voor klassieke geschenken? Het voordeel ervan is dat de ontvangers zelf kunnen kiezen - al dan niet binnen bepaalde categorieën van aanbod of prijs ‘Er is een trend naar ‘geschenken’ zonder die nog eindejaars- geschenken te noemen’ Eindejaar? Boxen... Al zo’n twintig jaar zijn cadeauboxen een aantrekkelijk cadeau: de ontvanger krijgt een waardebon voor een bepaalde activiteit (van museumbezoek via een etentje in een restaurant of een outdoor-activiteit tot een weekendje weg) en kan dan zelf kiezen waar en wanneer. In ons land zijn onder meer Smartbox-group (met Bongobox en Cadeaubox) en Wonderbox (met Wonderbox en Vivabox) de grootste spelers op die markt, zowel in b-to-c als in b-to-b. Vooral in business-to-business zien die bedrijven de vraag naar cadeauboxen de laatste maanden in opgaande lijn gaan. “Bedrijven zijn meer dan voorheen op zoek naar cadeaus om hun medewerkers te belonen,” zegt Ruud Tiebos marketing manger Benelux Smartbox-group, “B-to-b is heel belangrijk. We halen daar een grote omzet.” Maïté Pallant, key accountmanager B2B, zegt over de toegenomen belangstelling voor dergelijke boxen van de kant van de bedrijven: “De bedrijven zeggen dat hun mensen een moeilijke periode achter de rug hebben en dat ze hen een activiteit willen aanbieden in plaats van een product. Wat we horen is dat men zegt dat de mensen het verdienen. Een fles wijn is leuk, maar die drink je leeg daar blijft het bij. Een restaurantbezoek of een dagje wellness is een andere ervaring waarover de mensen ook gaan verder vertellen.” Je zou kunnen zeggen dat nu de horeca zware beperkingen opgelegd gekregen heeft en ook ‘belevenis’-producten (een circuitdoop, een wellness-dagje) onder druk staan, de belang- stelling voor dergelijke boxen taant. Maar het feit dat de bonnen drie jaar en drie maanden geldig zijn (en onbeperkt verleng- baar...) zorgt voor die populariteit. Bovendien zijn de boxen ook in te ruilen voor een andere belevenis. Daarmee heeft de sector de afgelopen jaren de kritiek weten te counteren als zouden de boxen in de lade terechtkomen, dan verlopen en dus niet gebruikt worden. Het imago van cadeauboxen en de merken op de markt is daardoor verbeterd. Met het oog op de coronamaatregelen zijn er ook nieuwe producten die op belevenissen in eigen land gericht zijn. Ruud Tiebos: “België is een dichtbevolkt land en we hebben veel partners (hotels, restaurants) met wie we samenwerken. Er is daarom ook veel te vinden in de omgeving van de ontvanger. Momenteel is er vrees om naar het buitenland te gaan en de mensen blijven liever in eigen land. We hebben nu ook een spe- ciale reeks in de Belgische driekleur.” De prijzen van de boxen in de b-to-b-markt zijn dezelfde als in de b-to-c markt. Maar beide aanbieders zeggen dat bij grotere aantallen de sleeve van de box gepersonaliseerd kan worden met het logo van het gevend bedrijf. Overigens hoeft er op de box geen BTW betaald te worden.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5