PromZ.be 04-2020
14 EINDEJAARSGESCHENKEN EN BREF CADEAUX. Les distributeurs constatent une tendance aux « cadeaux » sans pour cela les qualifier de cadeaux de fin d’année. En ces temps de corona, les entreprises ont réalisé des économies sur les voyages d’affaires, les dîners ainsi que les salons/foires. Elles sont dès lors prêtes à consacrer une partie de ce budget afin de remercier leurs collaborateurs pour leur engagement ces derniers mois. Des budgets sont également libérés en raison de l’absence d’organisation de fêtes de fin d’année. LIVRAISON À DOMICILE. Compte tenu de l’épidémie de COVID-19, le travail à domicile ou télétravail est obligatoire pour un grand nombre de personnes. Ces derniers temps, les cadeaux ont été livrés à domicile. Ce qui sera également le cas pour une partie des cadeaux de fin d’année. BOX. Les vendeurs de box-cadeaux (en Belgique, il est ques- tion notamment du groupe Smartbox avec les Bongobox ainsi que de Cadeaubox et Wonderbox avec les Wonderbox et Vivabox) observent ces derniers mois une demande crois- sante de leurs produits dans un environnement b-to-b. - wat ze wensen. Voor de gevers is het ook makkelijker omdat zij hun hoofd niet hoeven te breken over een geschenk dat bij iederéén in de smaak zal vallen. Michel Van Bavel laat weten dat bonnen nu niet veel gevraagd worden en dat bedrijven de klanten een ‘echt geschenk’ willen geven. “Ze betrekken de klant bij hun bedrijf in de zin van ‘we komen er samen door’ - ook voor klanten die dit jaar minder gespen- deerd hebben.” Ann Magnus zegt dat Magnus Business Gifts de ‘mag- nifico.shop’ heeft waar een digitale giftvoucher voor gebruikt kan worden. “Deze is momenteel enorm in trek,” weet ze. Ten slotte: wanneer wordt een geschenk gegeven of afgegeven? Moet dat persé voor Kerstmis (voor velen gaat dan ook een week vakantie in) of kan dat ook nog nà de overgang van het oude naar het nieuwe jaar. Is er dan eerder sprake van een nieuwjaarsgeschenk? Bij Magnus Business Gifts ziet Ann Magnus een verschuiving van het ‘geefmoment’ naar begin januari. Maar Kerst blijft, zo is de observatie bij Van Bavel Enjoy Giving, in de huidige omstandigheden belangrijk. Michel Van Bavel: “Nieuwjaars geschenken worden meestal gegeven op nieuwjaarsrecepties. Dat zijn activiteiten die er nu niet zullen zijn.” Eindejaarsgeschenken fiscaal Met het eindejaar voor de boeg, komen ook de vragen weer: wat mag een cadeau kosten en zijn de uitgaven daarvoor fiscaal in te brengen? De distributeurs-adviseurs die bij de BAPP - Belgian Association of Promotional Products aange- sloten zijn, hebben een speciale ‘tool’ om op die vragen te kunnen antwoorden. De grote lijnen zijn: Cadeaus voor eigen personeel: een geschenk mag inclu- sief BTW maximaal 40 euro kosten. Dat bedrag is volledig aftrekbaar. Cadeaus voor zakenrelaties: geschenken voor zakenrela- ties zijn voor 50% aftrekbaar als beroepskost als de waarde ervan niet meer dan 125 euro inclusief BTW bedraagt Cadeau voor relaties die voor 100% in te brengen zijn: de uitzondering op de geschenkregels zijn reclame-artikelen (promotionele producten). De kosten ervan kunnen voor 100% ingebracht worden als beroepskost. Geschenkkaarten Naast geschenkboxen zijn er ook geschenkkaarten. Wonderbox heeft bijvoorbeeld Wondercard, een betaalmethode voor geschenken op een website. De ontvanger kan, zegt Maïté Pallant, key accountmanager B2B, eventueel bijleggen en de kaart en website kunnen uitgevoerd worden ook in de look & feel van het gevend bedrijf. Dat kan - als de aantallen dat toelaten - ook bij Touch Incentive, dat met Fundeals.be op de Belgische markt actief is. Waarin verschilt ‘Fundeals’ van de cadeauboxen? Het is, zo stelt Dennis van den Berg, CEO Touch Incentive: “...een platform met honderden deals waar men tot 70% korting krijgt op de leukste uitjes en op online deals met een diversiteit aan in en om het huis.” Het verschil met de belevenisboxen is, zegt hij, naast het aanbod in diverse categorieën die forse korting. Op de kaart staat een unieke code, die toegang geeft tot het platform. “Dergelijke codes worden overwegend verstrekt door bedrijven die een Fundeals-promotie runnen. Denk aan een lidmaatschap voor twaalf 12 maanden op Fundeals bij het boeken van een Renault-testrit of een eenmalige code bij aankoop van een P&G-product,” aldus Van den Berg. Fundeals is vooral een b-to-b-product. Van den Berg: “ Bedrijven zetten Fundeals.be regelmatig in om medewerkers te belonen en extra te motiveren. Als het wordt ingezet als eindejaarsgeschenk is dit vaak in combinatie met een euro-tegoed zodat de mede- werkers naast korting ook direct kunnen bestellen en genieten van de vele deals.” De vraag is ook of er tijdens de corona-lockdown meer fundeals werden gegeven door bedrijven aan hun medewerkers of klanten. “Corona heeft vooral effect op het assortiment van de uitjes aangezien diverse locaties gesloten of beperkt open zijn. Tijdens de corona-periode zijn er daarom veel online deals toegevoegd, zoals video on demand, cur- sussen en deals voor take away/bezorg-restaurants.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5