PromZ.be 04-2020
21 CORONA ook mondmaskers met het VUB-logo en de kreet ‘Spread Love, Not disease’ opgenomen. En mond-neusmaskers worden ook al modear- tikelen: voor dames die een nieuwe outfit kopen zijn er zelfs al maskers in dezelfde stof als hun gewaad beschikbaar. Modemerken brengen hun eigen maskers op de markt. Geen markt Nog geen jaar geleden waren mond-neusmaskers alleen in de medisch speciaalzaken en in de bouwmarkten te vinden. De markt was er niet. Neem PSI, de grote internationale vakbeurs voor promoti- onele artikelen en business gifts in het Duitse Düsseldorf. Veel textiel, maar nauwelijks mondmaskers. Ronny De Smedt (Pasco Gifts): “We hadden al stoffen mondmaskers in onze collectie, maar die verkochten niet. Er was geen interesse voor. En in onze markt brachten we geen chirurgische maskers. Ziekenhuizen kochten die immers in bij medi- sche firma’s. Ik denk niet dat er in onze branche tot dan toe op tien jaar tijd 1000 mondmaskers zijn verkocht.” Surf nu naar de homepages van distributeurs van product media en je ziet dat mondmaskers deel uitmaken van het aanbod. Allemaal om het corona-virus de baas te worden of te blijven. Zegt De Smedt: “Op een zeker moment zit je met een platte economie en met technische werkloosheid. Dan is het onze taak om te bedenken hoe we daar op in kunnen spelen. Handgel hebben we altijd al gehad in onze collectie. En dan zegt de overheid eerst dat mondmaskers niet hoeven en wat later weer wel: chirurgische maskers of stoffen maskers waarvan aan- vankelijk gezegd werd dat die op 100° gewassen moesten wassen en later op 60°. Op dat moment is er een nieuwe markt gekomen.” Voor Michel Van Bavel (Van Bavel Enjoy Giving) zijn mondmaskers sinds de lockdown een ‘hot’ artikel. “We zijn direct begonnen met die mondmaskers, eerst met ‘weggooi-maskers’ voor de zorg. Er is in het begin van de lockdown gezegd dat je geen mondmasker hoefde te dragen, maar we waren er bij Van Bavel 100% van overtuigd dat je herbruikbare maskers moest hebben. We zijn er direct opgespron- gen met een webshop (www.mijnmondmasker.com) en hebben er een emailing over gedaan. We stonden klaar toen gezegd werd dat je mondmaskers moest dragen.” Respect Bij Maximum Image zegt Patrick Notteboom dat het bedrijf bij de start van de lockdown gedurende twee weken de deuren gesloten hield. “Maar toen liet het atelier in Macedonië waar we voor onze klanten T-shirts, polo’s en sweaters laten maken, weten dat het mondmaskers maakte in T-shirtstof voor Mercedes en Lidl. Ik had eigenlijk geen zin om mondmaskers te maken. Het zijn toch medisch beschermmidde- len. Maar de Belgische overheid had een tekort en heeft toen snel gevraagd om eigen mondmaskers te maken,” zegt hij. De instructies daarvoor (dubbele stof en wasbaar op 60°) kwamen overeen met wat men in Macedonië fabriceerde mét daarop een merklogo. Notteboom: “Dat kaderde in wat ik van een mondmasker verwacht. Het is een mid- del om respect te tonen tegenover de andere mensen. Daarom was het in het kader van imago wel zinvol om maskers op de markt te brengen met logo voor onze klanten (waaronder ook ziekenhuizen en verzorgingstehuizen).” ‘In het kader van imago is het wel zinvol om maskers op de markt te brengen met logo’ Voor het goede doel Ook in fundraising doen mondmaskers het goed. Pasco Gifts maakte in de corona-tijd mondmaskers met de ‘beeltenis’ (neus en mond) van minister van Volksgezondheid Maggie De Block en viroloog Marc Van Ranst. Dat was een samenwerking met Plein Publiek. De maskers wer- den verkocht en de opbrengst ging naar Street Nurses in Brussel. Net als veel andere adviseurs/distributeurs heeft Maximum Image ‘coro- na-producten’ in de webshop. Voor Stop Darmkanker heeft men een mondmasker gemaakt met subtiel het blauwe strikje in de linkerboven- hoek. Dat wordt nu in een set van 5 in de Stop Darmkanker-shop aange- boden. Patrick Notteboom (Maximum Image): “Daarmee is het jaar goed gemaakt voor Stop Darmkanker, want fundraising op ‘normale’ manier loopt slecht. Ook is de organisatie daarmee in de media gekomen.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5