PromZ.be 04-2020
22 PRODUCTIE Maximum Image heeft sindsdien herbruikbare mondmaskers beschik- baar in de basiskleuren wit, donkerblauw en zwart die voorzien kun- nen worden van een logo. Notteboom was tegen wegwerpproducten, want “...die zijn heel vervuilend. We hebben gekeken naar de impact op het milieu. Stoffen maskers zijn wasbaar tot ze versleten zijn. Een ander punt is dat we ‘made in Europe’ promoten. De maskers zijn snel leverbaar. Het is maar twee uur met het vliegtuig. Dat maakt het ook makkelijk voor stalen en dergelijke. Voor ons is een goede pasvorm ook belangrijk. We hebben ze laten testen op lucht- en vochtdoorlaat- baarheid en ze functioneren ook.” Klassieker Patrick Notteboom zegt ook dat hij die maskers vanaf het begin als een imago-product voor de bedrijven zag. “We hebben er geen ‘platte commerce’ van gemaakt. De bedoeling is om iets degelijks te brengen dat bij ons bedrijf past,” stelt hij. “In september hebben we nabestellin- gen gekregen van grote bedrijven - allemaal gepersonaliseerd zoals ze die hadden in de eerste golf. Een mondmasker is wel degelijk een imagoproduct en wordt ook zo gebruikt.” Voor bedrijven en instellin- gen is een mondmasker inderdaad een manier om zich te laten ken- nen. De distributeurs bieden ook de mogelijkheid om mondmaskers met een logo te personaliseren. “Er is een nieuwe markt gekomen. En mondmaskers zijn een nieuw medium,” zegt Ronny De Smedt. “Veel fabrikanten en leveranciers hebben afgewacht, te lang misschien. Wij zijn er vrij snel mee begonnen en hebben ingespeeld op de vraag van bedrijven naar gepersonaliseerde maskers.” Opvallend is dat het vaak gaat om een subtiele manier van personali- seren: klein en zelfs zoals bij ‘Slim naar Antwerpen’ ton-sur-ton. Michel Van Bavel (wiens bedrijf ook aan Fluvius en The Port of Antwerp heeft geleverd) zegt dat men een soberder masker verkiest. “Ze zetten er enkel een ’handtekening’ op of een klein label. In business-situaties wil men een degelijk masker dragen en niet té publicitair zijn.” De maskers zullen naar verwachting zeker tot de zomer 2021 in het assortiment van de product media-adviseurs blijven. “Ze zullen tot dan deel uitmaken van onze garderobe. Daarom hebben we ook geko- zen voor de kleuren wit, blauw en zwart. Die passen overal bij,” zegt Patrick Notteboom. Ronny De Smedt hoopt dat “...we binnenkort van die mondmaskers af zijn, maar ze zijn niet meer weg te denken. Het is wat het is... En we hebben er inderdaad een nieuw medium bij.” Michel Van Bavel ziet dat ‘iedere’ webshop nu mondmaskers hebben, naast pennen.... “De mensen hebben meerdere maskers: thuis, in hun tas, in de auto... Je moet er altijd bijhebben. De mondmaskers gaan niet direct verdwijnen, dat worden klassiekers.” EN BREF 200 CM 2 . Depuis l’épidémie de COVID-19, les masques buc- caux sont omniprésents. S’affichant de plus en plus souvent avec un logo, ils sont devenus un product medium offrant 200 centimètres carrés d’espace publicitaire supplémentaire. MERCHANDISING. Des développements sont opérés au niveau du merchandising également. L’équipe cycliste Team Jumbo-Visma met à disposition de ses fans des masques aux couleurs et avec le logo de l’équipe. MotoGP (la course moto Grand Prix) propose trois masques différents. La Vrije Universiteit Brussel (le pendant flamand de l’Université Libre de Bruxelles) distribue pour sa part des masques avec le logo de la VUB et le slogan « Spread Love, Not disease ». CLASSIQUE. On s’attend à ce que les masques buccaux restent dans l’assortiment des conseillers en product media jusqu’à l’été 2021 au moins. Les distributeurs affirment qu’ils feront partie intégrante de notre garde-robe et qu’ils sont en passe de devenir un « classique » au même titre que les stylos. Accessoires De adviseurs en hun leveranciers in product media bieden niet alleen mondmaskers, maar ook accessoires. Zo kwam PF Concept vrij snel na de lockdown met een speciaal bandje voor mond- maskers met kleine haken (een soort weerhaken). Daar kunnen de elastiekjes van een mondmasker aan gehaakt worden zodat die niet meer de huid achter de oren kunnen irriteren. Bovendien zit het masker zo ook strakker. Toppoint komt met een oplossing voor het opbergen van mondmaskers. Dat bedrijf heeft een maskerhouder van stevig papier op de markt gebracht. Andere accessoires in corona-tijd zijn haken om deuren te openen zodat je niet met je hand de klink hoeft aan te raken en antibacteriële pennen en drinkbekers...
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5