PromZ.be 04-2020

27 TRENDS VOOR 2021 dat uitgenodigd mag worden, gelimiteerd. Maar wie minder vaak in de keuken maaltijden bereidde en dat nu méér doet, komt er ook achter dat hij of zij niet alle attributen daarvoor heeft. Van snijplanken via kook- boeken tot messensets komen dan diverse producten in de kijker... Ook daar is er een brede waaier aan promotionele producten en business gifts waarmee consumenten, werknemers en klanten verrast kunnen worden. Recent gaf Colruyt Laagste Prijzen de klanten bijvoorbeeld bij hun aankopen aan de kassa het boekje ‘Boullion tot Bouillabaisse - 21 recepten - reportages - handige tips & tricks’. De Nederlandse trendforecaster Lidewij Edelkoort zei in het kader van de Dutch Design week op de Nederlandse radio dat de mensen in de nieuwe lockdown in dit najaar en deze winter meer binnen zullen (moe- ten) zitten “Dan zullen we ons anders moeten aankleden. Dit keer zal het intiemer worden en meer naar binnen gekeerd,” aldus Edelkoort. Met promotioneel textiel is daar op in te haken (sweaters, huissokken, one- sies). Overigens denkt de trendwatcher dat er nog meerdere virus-gol- ven zullen volgen en dat het een kwestie van gewenning zal zijn. Huisdieren De corona-perikelen hebben veel mensen ertoe gebracht een huisdier aan te schaffen. Als je maar een beperkt aantal mensen mag zien, is Puzzels Puzzels zijn ook weer in. Jesse Pijpers, marketing manager Benelux bij Jumbo-spellen, wijst op de ‘schermmoeheid’ en een behoefte aan mind- fulness. “Bij puzzels focus je op een klein stukje dat je op een plaat legt,” zegt hij. In week 12 (16 tot 22 maart) constateerde Jumbo in de Benelux “...een plotse stijging van maar liefst 438,5 % in de online doorverkoop van alle puzzels en het educatieve speelgoed.” Een onderzoek van iVox in opdracht van Jumbo wees uit dat “...de helft van de ondervraagde ouders tijdens de lockdown nood had aan nieuwe, speelse hulpmidde- len om hun kind verantwoord bezig te houden. Meer dan 7 op 10 ouders geven aan dat hun kind educatieve spellen speelde. En opnieuw de helft is van plan deze spellen te blijven gebruiken.” Promotioneel is daar een en ander mee te doen. Nivea en Unilever gaven al eens Uno-kaartspelen voorzien van hun logo. Chouffe gaf vorig jaar een Scrabble-spel als premium en had eerder al een Yahtzee- spel waarvan de verpakking voorzien was van het eigen merkbeeld. Carrefour bood de klanten dit jaar een zestal kaartspelen aan rond de Rode Duivels met stevige korting (tegen inwisseling van een bon). Jorta levert ook een promotionele versie van Passaportas. Het spel wordt dan gepersonaliseerd met het logo van het gevend bedrijf. Er is ook een kleinere versie dat zich leent voor het inzetten als promotioneel artikel en als direct mail verstuurd kan worden: een opvouwbaar spel voor 2 tot 3 personen dat in plaats van drie kwartier twintig tot vijfentwintig minuten duurt. Thuis De beperkingen in de horeca maken ook dat de mensen meer thuis ‘moeten’ eten. De gezelligheid van het restaurant wordt naar de thuis- situatie overgebracht - ook al is het aantal vrienden en/of familieleden ‘Met product media is creatief in te spelen op het dagelijkse corona-leven’

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5