PromZ.be 04-2020
28 TRENDS VOOR 2021 de gezelligheid van een huisdier een alternatief. Het Consumer Trends- team van de Nederlandse financiële instelling Robeco gaf onlangs aan dat het aantal huisdieren én de bestedingen per huisdier al enige jaren toenemen. Die trend - die recessiebestendig is - zal zich doorzetten, ook tijdens de huidige Covid-19 pandemie. Het is overigens een trend die wereldwijd is. Volgens fondsmanagers Jack Neele en Richard Speetjens bij Robeco is de markt voor huisdierverzorging zo’n 190 miljard dollar. Zij schatten de groei voor de periode van 2019 tot 2025 op jaarlijks 5%. Ontwikkelde markten als de VS en Europa nemen het leeuwendeel van de markt voor hun rekening. “De recente groei aan huisdierenbezitters in sommige landen, gedreven door een toename van het aantal mensen dat meer aan huis gebonden is, kan vervolgens leiden tot een rugwind voor de sector,” stellen zij. Ook hier betekent dat dat er promotioneel te werken valt rond producten voor huisdieren. Tuin Huisdieren zijn niet altijd ‘binnendieren’. Huisdieren komen ook in de tuin en wie een hond heeft, moet er ook mee gaan wandelen. Een fleece, een softshell-jack, wanten, een muts.... zijn dan interessante artikelen om te geven. De tuin zal ook in de winter gebruikt worden om buiten te zitten. Menig tuin heeft al terrasverwarming. En voor de gezelligheid kan een vuurkorf dienen. Promotioneel bood brouwerij Palm enige tijd geleden al een vuurkorf als prijs bij een wedstrijd voor het speciaalbier Cornet. Een fleecedekentje is in die context ook een idee. Trouwens, als de horeca weer open gaat, zal het buitenterras daar wellicht door blijven draaien - al is het maar om de mensen op wat meer afstand van elkaar te kunnen laten zitten. Daar werd vòòr de recente vier weken sluiting al met fleece- dekentjes gewerkt, getuige de tekst op de website van het Galgenhuis: “Met een drankje in je hand, een dekentje en de warme gloed van onze stralers op uw schouders, kijkt u genietend naar de passanten of slaat u een praatje met uw partner, uw vriend(in), uw familie. Gezelligheid gegarandeerd! (...) Naast de nieuwe parasol met verwarming zijn er dus ook fleecedekentjes beschikbaar! Dekentjes worden na gebruik door u onmiddellijk weggehaald, zodat ze niet met andere klanten in contact komen. Deze worden gewassen en pas na 48 uur komen ze terug in de zaak.” Brouwers kunnen wellicht dergelijke dekentjes aan de horeca bieden en - waarom niet? - bij twee bakken bier ook aan de consument. Buiten zal ook de vakantietrend zijn in het voorjaar en de zomer. Kamperen in alle vormen (van een rudimentair tentje tot een glamping-accommo- datie) vooral in eigen land is sinds vorige zomer populair. Camptoo, ver- huurder van motorhomes en caravans, noteerde afgelopen zomer een stijging van 40% in het aantal boekingen vergeleken met 2019. Van mei tot en met augustus was er sprake van 46% meer zoekopdrachten naar ‘mobilhome huren’ en ‘camper huren’ ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Viroloog Marc Van Ranst sprak vorige lente over de voordelen van een mobilhome. Dat is op reis gaan in je eigen bubbel. Alles heb je immers bij de hand: een klein fornuis, wasgelegenheid, een chemisch toilet.... En je bent in de buitenlucht. En ook hier geldt dat er interessante product media zijn om als premium of business gift te geven: (zak)lam- pen, powerbanks, multifunctionele kabels voor smartphones en tablet- ten, multitools, buitenspelen (badminton, frisbees, kubb...). EN BREF À LA MAISON. Durant les jours sombres précédant Noël ainsi que les mois d’hiver janvier et février, les gens restent traditionnellement plus souvent à la maison. Et si les limi- tations dans le secteur Horeca sont toujours d’application à ce moment, rester chez soi deviendra une tendance. Ce qui signifie également amusement et plaisir en famille. On parle d’un grand retour des puzzles et jeux de plateau classiques. CUISINE. En raison des restrictions dans l’Horeca, les gens sont également « obligés » de manger plus souvent à la mai- son. L’ambiance agréable du restaurant est ainsi transposée au domicile. Préparer davantage de repas à la maison fait cependant prendre conscience à certains qu’ils ne disposent pas de tous les ustensiles et accessoires nécessaires. Ce qui présente des opportunités pour les product media. À L’EXTÉRIEUR. En hiver aussi, on s’installera dehors au jardin. Nombreux sont ceux en effet qui disposent d’un chauffage de terrasse. Les braséros pour leur part permet- tent d’assurer une ambiance sympa. La vie en extérieur s’an- nonce également la tendance vacances pour le printemps et l’été. Le camping sous toutes ses formes (depuis la petite tente rudimentaire jusqu’à l’accommodation glamping), en Belgique surtout, gagne en popularité depuis l’été passé. Les camping-cars sont eux aussi très prisés.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5