PromZ.be 04-2020

4 AVANT-PROPOS / VOORWOORD Voorwoord Deze periode is er één waarin er meer dan ooit behoefte is aan crea- tiviteit om als business te overleven. Het economisch leven is door de corona-pandemie vertraagd. De lockdown van het voorjaar heeft grote delen van de economie geraakt. En de recent genomen maatregelen maken het er zeker voor de horeca- en evenementensectoren niet gemak- kelijker op. Bedrijven worden onzeker en staan als het om marketinguit- gaven gaat op de rem. Maar juist nù is het zaak om van je te laten horen. Nù is het zaak om creatief te zijn. Zowel naar de eigen personeelsleden, als naar klanten, prospecten en eindconsumenten. Veel bedrijven hebben hun thuiswer- kende personeelsleden een geschenk gestuurd om hen te bedanken, een saamhorigheidsgevoel te geven en te motiveren. En ze zullen dat met het oog op de eindejaarsfeesten wéér doen. Mondmaskers zijn inmiddels de norm geworden. Ze zijn niet alleen een beschermingsmiddel, maar ook een nieuw medium waarmee de drager zich kan onderscheiden van de grote massa met klassieke lichtblauwe chirurgische maskers. Misschien is komend voorjaar met het oog op het ‘EK 2020’ het Rode Duivels- mondmasker wel hét hebbeding in plaats van een Rode Duivels T-shirt... Want consumenten gaan nog altijd naar de winkel en blijven daar consu- menten. Met andere woorden: ze zijn nog altijd vatbaar voor promotionele acties. Een promotioneel artikel bij een (multi)aankoop - in plaats van een korting - kan nu sympathie wekken bij de consument. Een - duurzaam - geschenkje bij een ‘gewoon’ product maakt dat bijzonder, zeker in deze periode. Laat uw creativiteit de vrije loop.... Ad van Poppel Hoofdredacteur Avant-propos Pour survivre en cette période difficile, la créativité est plus que jamais de mise dans les entreprises. En raison de la pandémie de coronavirus, la vie économique a fortement ralenti. Le confinement du printemps dernier a durement touché l’économie. Et les mesures les plus récentes ne facilitent assurément pas les choses pour les secteurs Horeca et événementiel. Dès lors, les entreprises se mont- rent méfiantes et restreignent leurs dépenses marketing. Mais c’est maintenant précisément qu’il faut faire entendre votre voix. Maintenant qu’il faut faire preuve de créativité. Tant vis-à-vis de votre personnel que des clients, prospects et consommateurs finaux. De nombreuses entreprises ont envoyé un petit cadeau aux membres de leur personnel en télétravail afin de les remercier, de leur procurer un sentiment d’appartenance et de les motiver. Et elles réitéreront cette action à l’occasion des fêtes de fin d’année. Entre-temps, les masques sont devenus la norme. Il s’agit non seulement d’un moyen de protection mais aussi d’un nouveau médium permettant de se distinguer de la masse de gens qui portent les traditionnels mas- ques chirurgicaux bleu clair. Peut-être qu’au printemps prochain, à l’occasion de l’Euro 2020, un masque des Diables Rouges devien- dra le must-have plutôt qu’un T-shirt de l’équipe de foot nationale… Les consommateurs continuent en effet à se rendre en magasin et y à consommer. En d’autres mots : ils sont toujours susceptibles de se laisser tenter par des actions promotionnelles. Proposer un arti- cle promotionnel en cas d’achat (multiple) au lieu d’offrir une réduc- tion peut donc susciter la sympathie des consommateurs. Un petit cadeau – durable – offert à l’achat d’un produit « banal » le rend plus « spécial ». Surtout en cette période. Laissez donc libre cours à votre créativité… Ad van Poppel Rédacteur en Chef

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5