PromZ.be 04-2020
42 CORONA ET PRODUCT MEDIA Bezint eer ge begin... De voorbeelden laten zien dat je bij de inzet van premiums niet alleen naar het premium zelf moet kijken, maar ook naar alles wat ermee samenhangt: vindt de consument het leuk? Is het logistiek haalbaar? Zijn eventuele nabestellingen mogelijk? En meer van dit soort vragen. Hierbij kan en moet de distributeur een belangrijke adviesrol vervullen. Immers, hij zou beter dan zijn klant moeten weten wat er allemaal op je af komt als je een pre- miumactie wil houden. Neem die arme product manager die ooit 200.000 van logo voorziene yoghurtkommen bestelde, maar zich nooit afgevraagd had hoeveel volume dat eigenlijk was. Het ging goed mis toen deze product manager op zijn werk een telefoontje van de portier kreeg die meldde dat er enkele trucks volgeladen met yoghurtkommen waren gearriveerd, terwijl in het magazijn nauwelijks plaats was. Wat distributeurs ook zouden moeten doen is hun klanten ervan weerhou- den om te kiezen voor premiums die ze zelf leuk vinden. Je eigen voorkeur is niet van belang, het gaat erom wat de doelgroep wil. En het is vaak de distributeur die dat beter weet dan zijn opdrachtgever. Ieder zijn vak. Tekst Ed van Eunen en Peter van Gestel Eén van de weinige Nederlandstalige boeken over marketingmislukkingen is ‘Business Bloopers – De belangrijkste lessen uit meer dan 175 pijnlijke bedrijfsuit- glijders en miljoenenverslindende marketingmissers’ (2015), geschreven door Frans Reichardt c.s. Verkrijgbaar bij Managementboek.nl EN BREF ÉCHEC. Les distributeurs aiment parler des succès que leurs clients ont obtenus grâce aux actions promotionnelles et pour lesquels ils y ont eux-mêmes jouer un rôle. Cependant, les histoires relatant des échecs cuisants de certaines acti- ons ne sont pas légions, alors que ces récits pourraient nous apprendre les choses à ne pas faire et pourraient nous aider à réussir nos actions futures. TERRITOIRE INEXPLORÉ. Certaines actions promotion- nelles sont souvent vouées à l’échec car l’entreprise organi- satrice se lance sur des territoires inconnus. Par conséquent, il est très difficile d’estimer quelles en seront les conséquen- ces à terme, qu’elles soient bonnes ou mauvaises. Il est par contre certain que l’image de marque sera ternie. RÔLE CONSULTATIF. Les exemples nous montrent que si une entreprise veut utiliser des product media pour une action promotionnelle, elle ne doit pas seulement se préoc- cuper du produit qu’elle choisit, mais également du contexte général autour de ce produit : est-ce que le consommateur sera intéressé par le produit offert, est-ce logistiquement réa- lisable, peut-on facilement recommander ces produits ? À cet effet, le distributeur peut et doit jouer un rôle consultatif de premier ordre.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5