Bijna alle consumenten willen graag promotionele producten krijgen. Tot die conclusie komt de Amerikaanse PPAI (Promotional Products Association International) op basis van een onderzoek bij 3.000 consumenten in de VS en Canada.
De PPAI doet jaarlijks onderzoek om erachter te komen wat wel en niet werkt, om te weten hoe de consument reageert op product media en om evidence-based aan te tonen waarom promotionele producten een belangrijk onderdeel uitmaken van succesvolle marketingstrategieën.
Uit de PPAI-studie kwam onder meer naar voren dat 80% van de consumenten graag promotionele artikelen ontvangt, 70% graag vaker dergelijke artikelen zou willen krijgen en bijna 100% graag van tevoren wil weten wanneer een bedrijf een promotioneel item aanbiedt.
Andere opvallende resultaten: 73% geeft de voorkeur aan promotionele producten boven alle andere vormen van reclame, 72% legt een verband tussen de kwaliteit van het promotioneel product en de reputatie van het gevend bedrijf en 79% geeft een promotioneel product door aan een ander of verkoopt het als het niet meer gebruikt wordt. In de VS en Canada krijgen de consumenten het liefst promotionele kleding (29%), dan persoonlijke verzorgingsproducten (17%), technologische items (14%-, etens- en drinkwaar (9%) en reisproducten (7%).