PromZ.be peilde in januari bij de leden naar de resultaten van 2017 en naar de verwachtingen voor en trends van 2018. De meeste bedrijven die antwoordden, meldden een status quo of een stijging van de omzet in 2017 en ook voor 2018 zijn de vooruitzichten gunstig. Maar het WK voetbal is vooralsnog geen enorme omzetbooster.
In juni van dit jaar hebben de wereldkampioenschappen voetbal plaats en in de afgelopen vier jaar zijn WK- en EK-toernooien interessante ‘kapstokken’ geweest om promotionele artikelen aan te haken. De distributeurs verwachten ook nu weer veel vraag naar voetbalproducten, maar ze geven vooralsnog aan dat de reactie van de eindklanten wat achter blijft. “Wat opvalt ten opzichte van het afgelopen EK en WK is dat het enthousiasme langer wegblijft,” aldus een van de distributeurs. “In ieder geval zijn we klaar om er de komende maanden tegen aan te gaan. We proberen om onze klanten zo goed mogelijk bij te staan in hun zoektocht naar supportersproducten.”
We peilden ook naar de vraag naar ‘groene’ producten. De antwoorden daarop liepen uiteen. Voor een deel van de eindklanten is ‘groen’ belangrijk, maar voor een ander deel is de prijs doorslaggevend. Het aanbod van dergelijke producten is nog beperkt, aldus één van de respondenten. ‘Natuurlijke’ producten en materialen worden wel populairder bij de eindgebruikers, was één van de opmerkingen.