In 2019 zijn er minder acties met promotionele artikelen geweest dan in 2018. Dat blijkt uit een telling op basis van de wekelijkse ‘Promowatch’ van PromZ-be. In totaal turfden we voor 2019 297 acties met premiums tegen 340 acties in 2018. In 2018 profiteerden adverteerders van het wereldkampioenschap voetbal om extra acties op te zetten. In 2019 was er geen groot voetbalkampioenschap. Dit jaar – 2020 – is er met het Europees kampioenschap en met deelname van de Rode Duivels weer een belangrijk voetbaltoernooi.
PromZ-be kijkt al enkele jaren elke week naar acties met promotionele artikelen in de folders (zowel fysiek als online), in de media en op het punt van verkoop. Uit de telling komt naar voren dat er in 2019 gedurende vier maanden meer acties waren dan in 2018 met product media waren (januari, juli, november en december), dat er in september een status quo was vergeleken met 2018 en dat er in de resterende zeven maanden minder acties ten opzichte van 2018 waren. (Voor de telling zijn de glazen-acties van brouwers buiten beschouwing gelaten omdat die doorgaans niet via de distributeurs van product media lopen.)
Spaar- en verzamelacties van retailers waren zowel in 2018 als 2019 de meest voorkomende acties (15 in 2018 en 16 in 2019). In 2019 was er vergeleken met 2018 een stijging van het aantal wedstrijden van adverteerders te zien (van 8 naar 16). Boodschappentassen en vouwkratten waren beide jaren populair.
De meeste acties met product media waren in 2019 bij Kruidvat: 67, goed voor een aandeel van 22,5%. In 2018 was het aantal acties bij Kruidvat nagenoeg gelijk (68). Carrefour (vooral de Hypermarket) kwam vorig jaar net als in 2018 op de tweede plaats, nu met 28 acties. Het aantal acties bij Carrefour nam echter sterk af: van 35 naar 28. Dezelfde tendens is waar te nemen bij Delhaize (17 in 2018, 8 in 2019), Intermarché (20 in 2018, 15 in 2019) en Spar (13 in 2018, 9 in 2019). Ook grote acties van adverteerders bij meerdere retailers tegelijk daalden (van 14 in 2018 naar 6 in 2019). De ontwikkeling bij Cora ging tegen de trend in: daar was er een stijging van het aantal acties van 17 in 2018 naar 26 in 2019.
De adverteerders die in 2019 het actiefst waren met product media waren Roularta (16 acties op basis van encarts bij de tijdschriften van de groep), Unilever (eveneens 16 acties) en JM Bruneau (b-to-b in direct mail, 12 acties).
Een verklaring voor het dalen van het aantal acties met product media bij de grote retailers is naast het ontbreken van een groot internationaal voetbaltoernooi de nadruk op prijspromoties bij die ketens. Dergelijke acties (2+1, 2-de product voor 50%, 2+2…) zijn makkelijker door te voeren en vragen minder handling in de winkels zelf. De retailers proberen elkaar met prijspromoties de loef af te steken, vooral met spelers als Albert Heijn en – nieuw in 2019 in ons land – Jumbo.
Meer cijfers over 2018 en 2019 in het februari-nummer van PromZ-be. Ontvangt u PromZ-be-magazine nog niet? Surf naar promz.be/nl/abonneren.