In 2020 zijn er op basis van tellingen van PromZ-be zo’n 10% minder acties gevoerd met promotionele artikelen. In 2020 turfde PromZ-be 262 acties met product media, tegen 297 in 2019. De daling heeft alles te maken met het corona-virus. Immers, het aantal acties daalde vooral tijdens de lockdown in het voorjaar. Ook het uitstellen van grote sportevenementen door de pandemie naar 2021 (EK voetbal en de Olympische Spelen) had een effect in het voorjaar. In de zomer en het najaar waren de effecten minder duidelijk.
Een vaste rubriek in PromZ-be is PromoWatch waarbij we nagaan welke adverteerders/merken acties voeren met promotionele artikelen. Daarbij baseren we ons op de huis-aan-huisfolders van de belangrijkste retailers, magazine-bijlagen en ontvangen direct mails. Week na week bekijken we zo al enkele jaren het aanbod en dat geeft een indicatie van het aantal acties en de evolutie ervan.
In 2020 was er het tweede achtereenvolgende jaar sprake van een daling van het aantal acties met product media. In 2018 (een WK voetbal-jaar met deelname van de Rode Duivels) waren er nog 340 acties, tegen 297 in 2019 en 262 het afgelopen jaar. Midden maart 2020 ging ons land in lockdown. Alleen essentiële winkels mochten open blijven en om hamstergedrag tegen te gaan waren er zelfs enkele weken geen folders met prijsaanbiedingen toegelaten. Acties met promotionele artikels werden in die periode op een lager pitje gezet. Maart, april en mei waren daarom ronduit zwakke maanden. Juni was al beter maar bleef achter bij voorgaande jaren, onder meer door uitstellen van het EK-voetbal (altijd goed voor promotionele acties) terwijl juli heel goed was. De tweede semi-lockdown in het najaar had een minder dramatisch effect op het aantal acties.
Aantal acties per maand | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|
januari | 11 | 17 | 14 |
februari | 28 | 18 | 24 |
maart | 39 | 23 | 10 |
april | 26 | 24 | 13 |
mei | 33 | 27 | 17 |
juni | 57* | 41 | 36** |
juli | 18 | 21 | 25 |
augustus | 33 | 27 | 30 |
september | 21 | 21 | 26 |
oktober | 29 | 26 | 26 |
november | 27 | 32 | 23 |
december | 18 | 20 | 18 |
december | 340 | 297 | 262 |
*WK effect | ** eigenlijk had dit een topmaand moeten zijn met het EK-voetbal. Maar door de coronacrisis is dat toernooi een jaar verschoven. |
Uit de tellingen blijkt verder dat Roularta Media Group in 2020 de adverteerder was die veel promotionele producten inzette (bij de verkoop van abonnementen, vooral via encarts in de eigen media). De meeste acties met product media werden gevoerd bij Kruidvat (65) op afstand gevolgd door Carrefour en Intermarché (elk 27). De meest populaire acties waren spaaracties van retailers (al dan niet op basis van het klassieke zegeltjessysteem). In het kader van duurzaamheid (het verdwijnen van de plastic tasjes…) werden er ook veel boodschappentassen gegeven.
Meer details in de februari-editie van PromZ-be-magazine
NB: Voor de tellingen op jaarbasis is er geen rekening gehouden met glazenacties van bierbrouwers. Die gaan immers buiten de sector van product media-aanbieders (distributeurs en leveranciers) om.