Albert Heijn promoot gezond met ‘kids characters’ - PromZ.be

Albert Heijn promoot gezond met ‘kids characters’

Albert Heijn heeft besloten om ‘kids characters’ (zoals cartoonhelden) alleen nog maar op gezonde producten van het eigen merk te gebruiken. In een persmededeling liet Albert Heijn weten dat “…. ongezondere producten van het eigen merk het straks zonder stripfiguren en kinderidolen (zullen) moeten doen. Dit gebeurt in fases, er is al een start gemaakt en eind 2017 is dit proces klaar.”

De retailer laat zich daarbij bijstaan door de Nederlandse ‘Raad van Kinderen’. Het advies van die Raad is om gezond eten gemakkelijk te maken door te zorgen ‘…dat het leuk, lekker en aantrekkelijk is’. De RockFrogs zullen als eerste characters de gezonde AH-producten sieren. Men start met zuivel en water. Later volgen groenten- en fruitproducten. “Door het jaar heen kom je de RockFrogs ook tegen op broodtrommels en knutselplaten,” laat de retailer weten.
In Nederland had eerder al de supermarktketen ‘Plus’ bekend gemaakt kinderhelden van koek- en snoepverpakkingen onder het eigen merk te weren. In Nederland moeten bedrijven zich houden aan de Kinder – en Jeugdreclamecode (KJC), onderdeel van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen. Daarin staat dat reclame-uitingen gericht op kinderen verboden zijn, maar productverpakkingen en de winkelvloer zijn hiervan uitgezonderd. Merkfabrikanten behouden de kids characters op hun verpakkingen, maar volgens een woordvoerder van Albert Heijn zal men de leveranciers vragen om hun elementen van kindermarketing ook van de verpakkingen te halen.

Albert Heijn zet ‘kids characters’ alleen nog maar op gezonde producten van het eigen merk