De Economische Inspectie heeft geoordeeld dat de 1+2 gratis-actie die de van origine Nederlandse retailketen Albert Heijn in het begin van februari in ons land voerde, in strijd is met de wet de op de handelspraktijken. De wet verbiedt immers verkoop met verlies, een verbod dat in Nederland niet geldt.
Minister van Consumentenzaken Kris Peeters gaf kort na het begin van Albert Heijn’s actie al aan dat die wellicht niet legaal was. Hij liet daarop de Economische Inspectie onderzoek doen bij Albert Heijn. Albert Heijn wordt door retail-professor Gino Van Ossel gezien als dé aanstoker van de strijd tussen retailketens met steeds scherpere prijsaanbiedingen. “Wat je ziet, is dat de Nederlandse manier van promo voeren in België binnen komt: dat betekent minder maar sterkere aanbiedingen. Dat is eerst binnengebracht door Albert Heijn, maar geleidelijk aan neemt de concurrentie dat over. Wat het nog een keer versterkt, is dat ondertussen ook de greep van Albert Heijn op Delhaize-België is toegenomen,” aldus Van Ossel.
In het huidige nummer van PromZ-be gaat Van Ossel dieper in op de prijspromoties die momenteel lopen in de diverse supermarkten. Hij stipt daar in aan dat de (merk-)leveranciers voor de kosten van dergelijke prijsacties opdraaien en dat het voor hen interessanter is om met promotionele artikelen te werken. Het probleem is echter dat niet alle retailers daar voor te vinden zijn omdat het voor hen vaak extra handling betekent.