In Nederland is retailketen Albert Heijn gestart met digitaal sparen. Een eerste digitale spaaractie voert men momenteel voor kristallen glazen van de Villeroy & Boch Group. De AH-klanten hoeven geen losse zegels meer te bewaren en op te kleven. De spaarzegels worden toegevoegd aan de digitale spaarkaart op de AH-app.
Als een klant zijn bonuskaart in de winkel scant of online een bestelling plaats, worden de zegels automatisch op een digitale spaarkaart ‘geplakt’. Per schijf van 10 euro ontvangt de klant één zegel. 20 zegels is een volle spaarkaart. Om de gespaarde zegels om te wisselen voor de glazen (met bijbetaling) moet de klant zijn bonuskaart scannen. Wie met de app zegels spaart, krijgt de eerste vijf gratis.
In een persbericht deelt Albert Heijn ook mee dat wie glazen wil, maar daarvoor op klassieke wijze zegels wil plakken dat nog altijd kan. Er zijn bij de kassa’s ook plakzegels beschikbaar. In ons land start Albert Heijn nog niet met een digitaal spaarsysteem. Op termijn zou de retailer dat wel in de Belgische winkels invoeren.
Overigens is de spaaractie voor Villeroy & Boch-glazen in Nederland een herhaling van de actie uit 2014. Toen spaarden in nog geen drie maanden tijd meer dan één miljoen huishoudens bijna 4,5 miljoen glazen bij elkaar. Het is voor het eerst in de geschiedenis dat op verzoek van velen deze spaaractie herhaald wordt.