Uit de jaarlijkse studie van het Amerikaanse Advertising Specialty Institute naar de reclamewerking van promotionele producten, blijkt dat consumenten product media lange tijd bijhouden: meer dan de helft van de consumenten houdt gedurende vijf jaar sommige product media bij, 40% meer dan tien jaar. Vooral babyboomers hebben jarenlang promotionele artikelen in hun bezit.
De promotionele producten die consumenten hebben, zijn vooral schrijfinstrumenten, boodschappentassen, T-shirts, jassen en drinkgerief. Die producten gaan gemiddeld 9 tot 16 maanden mee. De ‘CPI’, de ‘cost per impression’ bedraagt voor die artikelen soms nog geen cent… Het ASI berekende dat in de VS een gezin gemiddeld 30 promotionele artikelen heeft. Opvallend is ook dat bijna een kwart van de consumenten bereid is om voor promotionele producten te betalen. Promotionele producten worden door de consumenten ook gezien al het meest ‘like-able’ reclamemedium. Verder blijkt dat wereldwijd 85% van de consumenten zich de naam kan herinneren van de adverteerder, die een promotioneel product gegeven heeft.
Het ASI ging verder na wat de belangrijkste reden was om een promotioneel product bij te houden en te gebruiken. Voor schrijfinstrumenten, mondmaskers, jassen, drinkgerief en paraplu’s geeft de kwaliteit van het product de doorslag. Bij USB-sticks en powerbanks primeert het nut. Aantrekkelijkheid is bij petten (‘headwear’), T-shirts en poloshirts voor de consument het voornaamste om zo’n item bij te bewaren.