Uit een onderzoek van het Amerikaanse Vistaprint komt naar voren dat meer dan de helft van de consumenten van promotionele producten houdt en dat bij driekwart de perceptie van een merk in positieve zin veranderd is na het krijgen van een product met een logo. Vistaprint liet 2.000 consumenten ondervragen in het kader van het onderzoek.
Men peilde ook naar de mening van de Millennials en de Generation Z, de jongere groepen in de samenleving. Bijna 9 op de 10 Millenials hadden een positiever beeld van het merk dat een promotioneel product gaf. Bij de Generation Z was dat 8 op de 10.
Consumenten vinden vooral praktische en unieke producten fijn om te krijgen. Bij de Generation Z vallen vooral ‘fashionable’ en leuke premiums in de smaak.
Opvallende resultaten zijn ook dat 48% van de respondenten er mee eens is dat product media een beter marketingmiddel zijn dan gewone reclame, dat 40% het schenkende merk een positieve review geven op social media en dat 83% promotionele items draagt of gebruikt van het ‘eigen’ bedrijf.
Vistaprint maakte verder een toptien op van promotionele producten die consumenten graag willen ontvangen. Op nummer één staan T-shirts, gevolgd door balpennen, drinkbekers (mugs), waterflessen en koptelefoons. Tote-bags, zonnebrillen, hoodies, kalenders en paraplus nemen de plaatsen 6 tot en met 10 in.