Lichte groei voor sector van promotionele producten in VS en Europa - PromZ.be

Lichte groei voor sector van promotionele producten in VS en Europa

PromoAlliance en de PPAI (Promotional Products Association International) zijn redelijk positief over de evolutie van de sector van promotionele producten in Europa en in de Verenigde Staten. In de VS groeide de omzet van de sector in de maanden april en mei met 1,7%. Voor Europa zijn er (nog) geen exacte cijfers over 2024. Er is sprake van groei, maar die is minder groot dan in de eerste ‘post-COVID’-jaren. 

De PPAI stipte aan dat in de VS de groei van de omzet lager is dan het inflatie-percentage (1,7% versus 3,3%). Leveranciers en distributeurs moeten snel reageren en innovatief zijn om te groeien, al blijft die groei achter op de inflatie. Tijdens een webinar van de PromoAlliance (een samenwerking tussen het Advertising Specialty Institute, PSI en Sourcing City) kwam de omzetontwikkeling in de VS, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland ook aan bod. Inflatie, hoge rente en recessie hebben een invloed op de cijfers, maar zowel in Duitsland als in Groot-Brittannië is de sector ‘redelijk booming’. De verkiezingen in het Verenigd Koninkrijk zorgen ook voor een positieve trend. 

PromoAlliance keek ook naar een aantal trends in de markt. Zo zijn sokken internationaal gezien een populair promotioneel item, een ‘cross continental promo sensation’. Wat sokken een ‘hot item’ maken is dat ze makkelijk te versturen zijn en dat er tegenwoordig geen problemen met maten meer zijn. Drinkwaar blijft ook een belangrijke categorie met het oog op de noodzaak hydratatieniveaus te controleren. 

In de bedrijven zijn human-resources afdelingen belangrijke klanten van de distributeurs geworden. De bedrijven investeren meer in hun werknemers. In de VS zijn gaming, alternatieve gezondheidsproducten, cannabis (met het oog op komende verlichting van beperkingen) en huisdieren sectoren waar groei te verwachten is. 

De klanten van distributeurs zijn verder steeds meer geïnteresseerd in duurzame producten. Die trend is overigens sterker in Europa dan in de Verenigde Staten. Daar willen bedrijven wel meer weten over het hele traject van een product (productie, vervoer, verpakking).