In 2023 is er door adverteerders voor 221,5 miljoen euro uitgegeven aan direct mail. Daarmee komt het medium uit op een aandeel van 5,5% in de offline media. Vergeleken met 2022 daalden de uitgaven voor direct mail met 6,2%. De uitgaven in totale offline mediamarkt stegen in 2023 met 5,3% naar iets meer dan 4 miljard euro. Dat blijkt uit cijfers van MDB/Nielsen.
In 2023 zijn de uitgaven in de meeste offline media gestegen. Enkel voor direct mail en ‘regionale weekbladen’ (huis-aan-huisbladen) noteerde MDB/Nielsen een achteruitgang: – 6,2% voor direct mail en – 27,3% voor de gratis pers. Televisie is het grootste reclamemedium met een aandeel van 46,6%. Maar de groei van dat medium is met 3,8% onder het marktgemiddelde. Toch doet tv het beter dan in 2022 toen er sprake was van een daling. Dagbladen zijn het tweede grootste medium (aandeel 15,6%) gevolgd door radio (aandeel 14,1%). Direct mail is in de ranglijst een plaats gezakt, van vijf naar zes. Over ongeadresseerde reclame zijn geen cijfers beschikbaar.
Uitgaven reclame offline media 2023
bron: MDB/Nielsen
Wordt er gekeken naar de uitgaven aan direct mail per sector dan staat ‘distributie’ (supermarkten en verkoop op afstand) aan de top met aan aandeel van 72,6%. De uitgaven kwamen uit op bijna 161 miljoen euro. Dat is 7,7% minder vergeleken met 2022. Dat is onder meer terug te voeren op het feit dat supermarkten besparen op hun dm-uitgaven. Carrefour bijvoorbeeld heeft in plaats van een uitgebreide klassieke mailing (brief en folder in een enveloppe) nog maar een selfmailer van 4 pagina’s met daarin enkele aanbiedingen en bonnen met extra bonuspunten.
Diensten (banken en verzekeringen) waren vorig jaar goed voor een aandeel van 10,8%. De bestedingen aan direct mail door die sector stegen in 2023 met 2,3% vergeleken met 2022. Derde in de ranglijst was de sector ‘cultuur/toerisme/vrije tijd/sport’ met een aandeel van 5,6%. De uitgaven daalden wel met 3,8% ten opzichte van 2022. De top drie was in 2023 samen goed voor bijna 90% van alle bestedingen aan direct mail.
(N.B. De cijfers voor direct mail zijn gebaseerd op de verzending. Er is daarbij geen rekening gehouden met de productie van een direct mailing.)
Uitgaven aan direct mail per sector in 2022
bron: MDB/Nielsen