De investeringen in direct mail zijn in 2019 met 1,1% licht gedaald ten opzichte van 2018. Dat blijkt uit cijfers van mediabureau Space. In totaal werd er in 2019 274,1 miljoen euro aan direct mail uitgeven tegen 277,1 miljoen euro in 2018.
De daling van de uitgaven voor direct mail blijft vergeleken met de andere klassieke media beperkt. De uitgaven voor radioreclame stegen met 1,6%, voor bioscoopreclame was er een status quo en voor ‘out of home’ (affichage) was er een daling van 0,6%. De achteruitgang voor de andere klassieke media was groter. De totale uitgaven voor reclame in die traditionele media daalden met 3,8% tot onder de vier miljard euro. De investeringen voor online-reclame stegen volgens een schatting van Space in 2019 met 11,8% tot meer dan 1 miljard euro.
De uitgaven voor product media in 2019 zijn niet bekend. Voor 2018 bedroegen die naar schatting van PSI 320 miljoen euro. Daarmee waren de uitgaven voor promotionele artikelen en business gifts in 2018 groter dan die voor magazines, de gratis lokale pers, bioscoop en direct mail.
Reclame-investeringen x 1.000 euro
Mediatype | 2018 | 2019 | evolutie |
Kranten | 742.327 | 688.859 | -7,2% |
Magazines | 241.156 | 229.397 | -4,9% |
Gratis lokale pers | 58.365 | 44.875 | -23,1% |
Out of home | 353.468 | 351.196 | -0,6% |
Televisie | 1.754.365 | 1.673.807 | -4,6% |
Radio | 583.027 | 592.181 | 1,6% |
Bioscoop | 31.277 | 31.281 | 0,0 |
Direct mail | 277.135 | 274.095 | -1,1% |
Totaal klassieke media | 4.041.120 | 3.885.690 | -3,8% |
Internet (schatting) | 998.277 | 3.885.690 | 11,8% |
bron Space