Investeringen in direct mail dalen met 15% - PromZ.be
Investeringen in direct mail dalen met 15%

Investeringen in direct mail dalen met 15%

De investeringen in direct mail zijn in corona-jaar 2020 met 15% gedaald ten opzichte van 2019. Dat blijkt uit cijfers van Media Databank – Nielsen. Direct mail ligt daarmee pal op het marktgemiddelde. De totale investeringen in klassieke media (waartoe ook direct mail gerekend wordt) zijn in 2020 ook met 15% achteruit gegaan. Maar er zijn grote verschillen in de evolutie van de uitgaven in de verschillende sectoren. Voor de investeringen van direct mail gaat MDB – Nielsen uit van de portokosten.

Aan direct mail werd volgens de MDB – Nielsen-cijfers in 2020 236,2 miljoen euro uitgegeven. In 2019 was dat nog 279,3 miljoen euro. Het marktaandeel van direct mail was in 2020 7,1%, tegen 7,2% in 2019. In de eerste lockdown daalden de investeringen om in juli weer te groeien. Dat was ook de enige maand waarvoor er positieve cijfers opgetekend werden. Vergeleken met de andere media hield direct mail redelijk stand.

De grootste gebruiker van direct mail blijft de distributiesector met een uitgave van 176,3 miljoen euro. Vergeleken met 2019 is dat een daling van iets meer dan 12%. Het aandeel van de retailers in de totale direct mail-investeringen is nu bijna 75% tegen goed 72% in 2019. De tweede grootste investeerder in direct mail is de dienstensector met een aandeel van 12,4%. De uitgaven in die sector daalden met 21,8%.

In zowat alle sectoren is er sprake van een zware tot soms zeer zware achteruitgang. Uitzonderingen zijn ‘corporate‘ en de sector van gezondheid en welzijn, de enige twee waarvoor een groei in de uitgaven was (met 27,1% respectievelijk 9%).