In 2021 zijn de uitgaven van bedrijven voor direct mail met 3% gestegen ten opzichte van 2020. In totaal werd er vorig jaar 243,5 miljoen euro aan direct mail uitgegeven (daarbij zijn de kosten voor de productie van de mailings niet meegerekend). Dat blijkt uit de gegevens van Nielsen.
Uit de cijfers van Nielsen blijkt dat de uitgaven voor direct mail nog ver achterblijven met die van pre-corona-jaar 2019. Toen werd er bij 280 miljoen euro gespendeerd aan direct mail. Ten opzichte van 2019 is er een achteruitgang van bijna 13%. De sector die het meest besteed heeft aan direct mail in 2021 is die van de retail. De retailers gaven bijna 185 miljoen euro uit aan direct mail. Het aandeel van die sector in direct mail is nu 75,9%. In 2021 groeiden de uitgaven met 4,6% ten opzichte van 2020. De tweede grootste sector is die van de diensten met een aandeel van 10,5%. De uitgaven daar daalden met 12,4% ten opzichte van 2020. De sector ‘cultuur, toerisme, vrije tijd en sport’ neemt de derde plaats in met 11,5 miljoen euro, goed voor een aandeel van 4,8%. Daarmee was er zo goed als een status quo.
Wordt er gekeken naar de uitgaven voor reclame in de klassieke media en direct mail, dan geeft Nielsen een aandeel van 6,3% voor direct mail. Direct mail is het vijfde grootste reclamemedium in 2021.
In 2021 kwamen volgens de Nielsen-data de totale reclame-investeringen uit op bijna 3,9 miljoen euro. Dat is 17% meer dan in 2020 maar nog altijd 0,6% minder dan in 2019. De meeste budgetten gingen naar televisie die een aandeel heeft van bijna 50%, gevolgd door dagbladen (16%), radio (14%), out of home (8%), direct mail (6,3%) en tijdschriften (5,9%). De grootste adverteerder was in 2021 retailketen Colruyt, gevolgd door Procter & Gamble, Ahold/Delhaize, DPG-Media en Coca-Cola.
Reclame-investeringen 2021
medium uitgaven in 000 euro aandeel evolutie tov 2020
televisie 1.895.719.697 49,04% + 27%
dagbladen 623.146.998 16,12% + 7%
radio 548.814.811 14,2% + 8%
out of home 315.493.697 8,6% – 7%
direct mail 243.574.773 6,3% + 3%
tijdschriften 226.000.167 5,85% – 2%
gratis pers 11.171.603 0,29%*
bioscoop 1.384.244 0,04%*
*onvolledige gegevens
(bron Nielsen, Space)