De sector van promotionele producten in de VS vreest dat nieuwe importheffingen op goederen van buiten de Verenigde Staten product media in de VS duurder zullen maken. Daarmee reageert de sector op uitlatingen van komend president Donald Trump over verhogingen van die heffingen.
Trump heeft laten weten dat er een importheffing van 60% op producten uit China zal komen. Ook producten uit Canada en Mexico zouden vallen onder nieuwe verhogingen. Het idee erachter is om meer productie terug te krijgen naar de Verenigde Staten. Maar economen wijzen erop dat die nieuwe tarieven tot verhoging van de (consumenten)prijzen in de VS zullen leiden en dat bepaalde sectoren er onder zullen lijden. Dat geldt onder meer voor de sector van de promotionele producten. Een groot deel van de promotionele artikelen wordt immers in het Verre Oosten en in Mexico geproduceerd.
Bedrijven reageren op de voorgestelde importheffingen door nu al grote hoeveelheden aan te kopen en te laten leveren. Maar dat kan weer een tekort aan containers veroorzaken en een verhoging van de prijzen van vervoer.
In een artikel over de gevolgen van de voorgestelde importheffingen schrijft PPAI (de Amerikaanse Promotional Products Association International) dat “….Trump één van de meer onvoorspelbare figuren is in de recente Amerikaanse politiek. Economen hopen dat er een zekere mate van nuance zal komen in de tarieven die hij tijdens zijn campagne heeft besproken, in plaats van een one-size-fits-all aanpak.”