De Belgische webshops hebben in 2019 een omzet gegenereerd van 8,2 miljard euro. Dat blijkt uit de E-commerce Barometer, een initiatief van The House of Marketing (onderdeel van de Quanteus Group) en SafeShops.be (één van de twee e-commerce sectororganisaties die ons land rijk is).
De omzet van de Belgische e-commercemarkt groeide in 2019 met 17% ten opzichte van 2018. Een kwart daarvan betrof online-handel met buitenlandse shoppers. Het aantal online-handelaren steeg met 20% tot meer dan 29.000.
In de barometer peilde men ook naar de topdagen in online-transacties. In 2019 was juli de drukste maand en april de kalmste. Ook zijn er verschillen wat betreft dag van de week: woensdag is druk, zaterdag (traditioneel de dag om naar fysieke winkels te trekken) is kalm. “Woensdag 29 mei, de dag voor Hemelvaart, dé topdag van het jaar was met zo’n 952.000 financiële transacties, meer dan 3 keer het volume van een normale woensdag. Een dag zoals Black Friday leverde het dubbel aantal transacties op in vergelijking met een gewone vrijdag,” aldus The House of Marketing en SafeShops.be.