De offline- en online retailwereld staat deze week in het teken van Black Friday (29-11-2019). Volgende week maandag (2 december) is het Cyber Monday. De twee uit de VS overgewaaide koopjesdagen komen in ons land nét voor de drie weken durende sperperiode van de wintersolden die in januari starten. De twee dagen zijn inmiddels hard op weg om een uitverkoop vòòr de uitverkoop te worden. De reclameminuten op de radio, online-advertenties en huis-aan-huis folders staan bol van Black Friday-aanbiedingen. Een aantal online- en offline-retailers maken er zelfs een hele koopjesweek van.
Black Friday is de vrijdag die in de VS volgt op Thanksgiving Day (de vierde donderdag van november) en markeert ook de start van de eindejaarscadeau-verkopen. Er zijn verschillende verklaringen voor de term. Eén ervan is die uit 1961. Black Friday zou verwijzen naar de verkeersdrukte in de binnensteden na Thanksgiving. In de jaren tachtig kwam ook een verklaring op die verwijst naar het punt in het verkoopseizoen waarin de retailers winst gingen maken. Ze schreven dus geen rode maar wel zwarte cijfers. Op Black Friday worden de grootste kortingen gegeven. Cyber Monday is de eerste maandag na Thanksgiving Day en is de online-pendant van Black Friday. Ook daar draait het om fikse kortingen.
In ons land is er overigens zelfs een speciale website rond Black Friday, blackfridayexpert.be, die een compleet overzicht biedt van alle deelnemende winkels en de allerbeste deals.