Je kunt er dezer dagen niet om heen: Black Friday en Cyber Monday. De mailbox zit vol met commerciële e-mails met Black Friday/Cyber Monday-aanbiedingen, koopsites hebben Black Friday pop-ups, retailers zetten met tv-spots in op Black Friday en in de wekelijkse folders staan prominent de Black Friday-aanbiedingen. Het zijn Amerikaans fenomenen gelinkt aan Thanksgiving Day, maar de laatste jaren zijn ook Europese bedrijven ermee gestart.
Black Friday is de vrijdag na Thanksgiving (de vierde donderdag in november waarop dank gezegd wordt voor de oogst en andere goede zaken). Voor de meeste mensen is het een vrije dag en retailers proberen met fikse kortingen en speciale aanbiedingen kopers naar hun winkels te trekken. Het is voor velen ook de start van het seizoen van de kerstaankopen. De naam zou wijzen op de enorme drukte in de steden op die dag. Naast Black Friday is er ook Cyber Monday. Die dag staat voor de start van de eindejaarsperiode bij de e-retailers en is de eerste maandag na Thanksgiving. Ook online zijn er hoge kortingen en speciale aanbiedingen. In onze contreien zijn de e-commerce-bedrijven op de kar van Black Friday gesprongen.