Wat brengt vijf jaar Promo-Watch? - PromZ.be

Wat brengt vijf jaar Promo-Watch?

In elk nummer van Promo-Biss, in de newsletter én op de Promo-Biss website (promobiss.be) volgen we welke product media door welke adverteerder gebruikt worden. Al meer dan vijf jaar. In het novembernummer maakt Promo-Biss de balans op van de afgelopen vijf jaar. Daaruit blijkt dat Jupiler dé kampioen is als het om product media gaat en Kruidvat dé retailketen waar de meeste promotionele artikelen worden gegeven.

Sinds meer dan vijf jaar bladert Promo-Biss door het pak folders van supermarkten op zoek naar aanbiedingen met promotionele artikelen. Daarnaast wordt op het internet ook gekeken naar folders die niet in de bus van Promo-Biss terecht komen. En tijdens winkelbezoeken is de smartphone handig om product media op het punt van verkoop vast te leggen. Elke drie maanden heeft Promo-Biss daarvan een overzicht gebracht en sinds dit jaar is er ook een wekelijkse rapportering op promobiss.be. Dat zijn steeds momentopnamen. Een overzicht van vijf jaar geeft meer een helicopterview en levert een idee op van wat er gaande is. (Vooral in de fast moving consumer goods-sector, want business gifts en geschenken in de durables-sector zijn moeilijker te traceren omdat die vaak niet op folders staan.) Je ziet dan bepaalde trends, welke producten populair zijn, welke jaarlijks terugkomen, wat de invloed is van een Europees of wereldkampioenschap voetbal.
Promo-Biss beschikt nu over een overzicht van welke adverteerder bij welke retailer een promotioneel geschenk aan de consument heeft gegeven en ook ‘op welke voorwaarden’. Dan blijkt dat grote merken meer product media inzetten dan kleine merken, dat hypermarkten als Carrefour en retailers als Kruidvat méér product media op hun folders aankondigen dan de supermarkten en dat product media er – vrij logisch – zijn om een boost te geven aan het verkochte volume (een cadeau bij aankoop van meerdere verpakkingen in één keer).
Het geeft ook aan dat promotionele artikelen belangrijk zijn voor (grote) adverteerders in de fast moving consumer goods. Wat echter nog ontbreekt, zijn gegevens over de budgetten die die adverteerders aan product media spenderen. Dergelijke cijfers zijn wel beschikbaar over de investeringen in klassieke media (radio, tv, pers, bioscoop, internetbanners). Als de cijfers over uitgaven aan product media beschikbaar zouden zijn, is ook het aandeel in de totale reclamemarkt te berekenen.
Meer in de november-editie van Promo-Biss.