Voor de Rode Duivels zit het Europees Kampioenschap 2020 er na de uitschakeling tegen Italië op. Het land kleurde rood-geel-zwart zolang het team nog in de running was. Een kleine enquête bij distributeurs leert dat er bij hen geen grote stormloop op voetbal-product media is geweest.
Uit de reacties die PromZ-be gekregen heeft, blijkt dat er weinig aanvragen waren voor promotionele artikelen in het kader van het EK-voetbal, dat door de corona-crisis met één jaar uitgesteld is. En als die er waren, kwamen die niet van de bedrijven die officiële partners waren van de Rode Duivels. “Volgens mij hadden die al alles klaar staan sedert vorig jaar,” merkt Patrick Notteboom van Maxium Image op.
De weken voor de start van het EK zag je in de winkels en de folders aanbiedingen met voetbal-product media. Zijn er in die periode bedrijven op de kar gesprongen en hebben die bij de distributeurs last minute-bestellingen geplaatst? Dat gebeurde en dan vooral van kleinere bedrijven. Die konden nog snel een klein ‘event’ houden, ook door de versoepelingen van de corona-maatregelen in de loop van juni. Grote events en fanparken waren door de corona-beperkingen echter niet mogelijk en dat heeft ook een weerslag gehad.
Opvallend is dat de distributeurs die antwoordden, niet of nauwelijks actief geprospecteerd hebben met voetbal-items. Een reden daarvoor was dat men ervan uitging dat de grote adverteerders in 2020 al hun acties voorbereid hadden. Bij Van Bavel EEnjoy Giving liet men weten wel een mailing en een post op sociale media te hebben gedaan.
Als het zo is dat bedrijven in 2020 al hun acties uitgewerkt hadden, hebben de distributeurs die op voorraad gehouden? Dat is inderdaad het geval geweest. MLD Concept bijvoorbeeld had ballen in voorraad en ook Maximum Image had in 2020 bestelde producten op stock. Dat heeft er ook toe bijgedragen dat erbij distributeurs weinig aanvragen waren voor custom made-producten. Magnus Business Gifts meldde wel zelf in ‘duivelse’ dozen gesprongen te zijn: barbecue-boxen met bier en sausjes….