Duitse ex-voorzitter sectorvereniging: beperkingen zijn dreiging voor product media - PromZ.be

Duitse ex-voorzitter sectorvereniging: beperkingen zijn dreiging voor product media

Patrick Politze, grondlegger en scheidend voorzitter van de Duitse sectorvereniging voor product media (Gesamtverband der Werbeartikel-Wirtschaft), heeft in een interview met het vakblad Werbeartikel Nachrichten zijn bezorgdheid geuit over het toenemend aantal regels en beperkingen die productgroepen en dus ook de marketingwereld raken.

Volgens Politze bemoeilijken de regels die de Europese Unie uitvaardigt, het zaken doen, ook als het gaat om promotionele artikelen. Politze haalde als voorbeeld aan de verplichting voor bedrijven om in het kader van recyclling voor de door hen in omloop gebracht producten verder zorg te dragen. Dat kan volgens hem ertoe leiden dat promotionele artikelen niet meer ingezet zullen worden. Ook de eisen die aan producten gesteld worden raken de sector van product media.
Verder zei Politze dat in een tijd dat de budgetten voor marketingcommunicatie niet sterk groeien, de concurrentie tussen de media sterker wordt. Het ontbreken van cijfers over de effecten van product media speelt in die concurrentiestrijd tussen de media in het nadeel van de sector. Ook het imago van product media moet verbeteren. Aan product media wordt in Duitsland veel uitgegeven (alleen de uitgaven voor televisiereclame zijn hoger), maar veel marketingverantwoordelijken zijn zich daar niet van bewust.