De omzet van Duitse bedrijven in promotionele artikelen en business gifts is in 2019 met 2% gestegen ten opzichte van 2018. In totaal bedroeg die omzet 3,65 miljard euro. Dat maakte de Duitse sectororganisatie GWW (Gesamtverbands der Werbeartikel-Wirtschaft) onlangs bekend.
Het is de eerste maal dat in Duitsland de grens van 3,6 miljard euro-omzet voor product media werd overschreden. Het GWW baseert zich voor die cijfers op onderzoek van marktonderzoeksbureau DIMA. Vooral grotere bedrijven gaven meer uit aan promotionele artikelen. Bij de kleinere bedrijven (minder dan tien werknemers) was er een daling van de uitgaven.
Opvallend was dat 97% van de uitgaven voor zogenaamde ‘strooi-artikelen’ (premiums) van minder dan 10 euro per stuk was. Zeven jaar geleden was dat percentage nog maar 71. De verklaring wordt gezocht in het feit dat er tegenwoordig in Duitsland voor promotionele artikelen van meer dan 10 euro een registratieverplichting bestaat.
Verder blijkt duurzaamheid een belangrijke factor. Voor 65% speelt duurzaamheid een rol in de aanschaf van promotionele artikelen en business gifts. 73% is bereid tot 10% meer te betalen voor duurzame product media. De helft van de bedrijven zou dan wel de hoeveelheid beperken om zo die meerkost uit te sparen.