De omzet van de sector van promotionele artikelen en business gifts in het Verenigd Koninkrijk is vorig jaar gestegen tot meer dan een miljard pond (zo’n 1.150 miljoen euro). Ten opzichte van 2016 groeide de omzet met 7,7%. Dat blijkt uit cijfers van ‘Sourcing City’.
Opvallend is dat de distributeurs met een omzet van meer dan 500.000 pond sneller groeien dan de kleinere distributeurs. In de UK waren vorig jaar 2.077 professionele distributeurs actief, 102 meer dan in 2016. De toename is er vooral bij de kleinere bedrijven. Ook is er een toenemende concurrentie van ‘outsiders’ als drukkerijen die promotionele artikelen mee opnemen in hun totaalaanbod naar eindklanten.
De meeste uitgaven voor product media in de UK waren voor tassen en zakken (123,5 miljoen pond) gevolgd door pennen en potloden (71,3 miljoen pond), plastieken ‘give-aways’ (53,7 miljoen pond), mokken en bekers (44,7 miljoen pond) en confectionery/snoepgoed (40,5 miljoen pond).