Het leveren van duurzame producten in de sector van promotionele producten en business gifts wint aan belang, zowel bij de bedrijven als bij de consumenten.
Onderzoek door het ASI (Advertising Specialty Institute) wijst uit dat 69% van de aankopers van promotionele producten die jonger zijn dan 35 jaar de impact op het milieu in hun beslissing laat meetellen. En bij de consumenten wil, volgens een studie van PwC, zelfs 80% méér betalen voor duurzaam geproduceerde producten. Een deel van hen wil zelfs tot 10 méér ervoor neertellen.
Het onderzoek van PwC is gebaseerd op interviews met meer dan 20.000 consumenten in 31 landen. 85% van de respondenten ervaart direct de invloed van klimaatverandering en geeft daarom de voorkeur aan duurzame producten. De consumenten voelen wel de effecten van inflatie maar willen desondanks toch meer betalen voor duurzame producten. Dat vraagt van bedrijven dat ze een evenwicht moeten zoeken tussen betaalbaarheid van hun producten én de impact op het milieu. Dat gaat ook op voor het aankopen van promotionele producten.
Het ASI stipt overigens aan dat er een verschil is tussen wat mensen zeggen en wat ze uiteindelijk doen. Het instituut stelt ook dat er taak weggelegd is voor de distributeurs om adverteerders voor duurzame producten te laten kiezen. Veel bedrijven vragen nu al om dergelijke artikelen. Het ASI zegt dat distributeurs wel uit moeten gaan van de campagnedoelen van de adverteerder bij het voorstellen duurzame artikelen.