Voor de eindejaarsgeschenken is duurzaamheid voor veel bedrijven een belangrijk criterium bij de aankoop ervan. Dat geldt zowel voor de gebruikte materialen als het land van herkomst, zo zegt Michel Van Bavel, chief growth officer bij Kick & Rush.
Michel Van Bavel zegt dat in het kader van de duurzaamheidsaanpak van bedrijven de geschenken die gegeven worden zowel naar materialen als naar herkomst ervan duurzaam moeten zijn. ‘Made in Europe’ of ‘Made in Belgium’ krijgt in dat kader ook steeds meer aandacht. “Veel bedrijven willen zich vereenzelvigen met het geschenk dat ze geven,” weet van Bavel.
Wat doet het goed als geschenk in de eindejaarsperiode? Van Bavel: “De definitie van een geschenk is ‘een product krijgen dat je zelf niet koopt’. Dat is voor iedereen anders. De grote klassiekers zijn objecten die voor decoratie dienen zoals mooie glazen, reukkaarsen, plaids, verlichting. Technologische producten zoals speakers en producten rond de mobiele telefoons doen het ook steeds goed. Maar een geschenk geven die de vrouw naar de keuken stuurt is ‘not done’.” Webshops waar een geschenk gekozen kan worden, doen het ook goed, maar geschenkbonnen zijn minder populair bij de aankoper.
Alternatieven?
Er wordt door de sector altijd gehamerd op het feit dat bedrijven op tijd moeten zijn met hun aankopen en niet tot november of december moeten wachten. Dat betekent niet dat er nu niets meer beschikbaar is. “Er zijn nog tal van mogelijkheden. Uiteraard zijn de voorraden aan het slinken maar er zijn wel veel alternatieven,” aldus Van Bavel. “Gepersonaliseerde geschenken kunnen ook nog steeds.” Hij merkt op dat er een ‘overheveling’ van december naar januari is (wat weer wat meer tijd geeft voor de aankopers). “Veel bedrijven geven een nieuwjaarsfeest omdat het in december altijd een rush is naar het jaareinde.”
Tenslotte: zijn er veel consumentenacties met promotionele producten in de eindejaarsperiode? Van Bavel: “Tijdens de Kersttijd worden er weinig consumentenacties op touw gezet. De verkoop loopt steeds goed, de consument verbruikt sowieso. De acties naar consumenten worden steeds vanaf februari, maart gehouden wanneer de verkoop en het verbruik meer stilliggen.”