Het eindejaar nadert met rasse schreden. PromZ.be peilde bij distributeurs naar wat de geschenktrends voor de komende jaarwisseling zijn en wat er op korte termijn nog kan.
De gulden regel als het om eindejaarscadeaus in de sector van promotionele artikelen en business gaat, is dat je er op tijd bij moet zijn. Augustus of september is ideaal, want dan kan er nog veel, lees dan kunnen er nog speciale customised producten aangemaakt worden. Oktober wordt al krap en november nog krapper. En dan zijn het vooral standaard-artikelen die nog geleverd kunnen worden. De grote distributeurs maken zich sterk om nog ‘last minute’ grote voorraden te kunnen vinden.
Vorig jaar was er een grote vraag naar eindejaarspakketten en ook naar pakketten in het algemeen als gevolg van de corona-lockdown waardoor meer mensen thuis werkten. Die werden toen vooral ingezet om de eigen mensen voor hun inzet te bedanken én ook om een ‘groepssfeer op afstand’ te creëren. Het corona-virus is nog altijd een dreiging, betekent dat ook een grotere vraag naar geschenkpakketten?“Er is geen opvallende hogere vraag naar eindejaarspakketten of toch niet meer dan vorig jaar maar er is wel vraag naar nog meer kwaliteit,” aldus Patrick Notteboom van Maximum Image. En ook: “Mensen werken minder van thuis en zullen een geschenk ontvangen op kantoor of naar aanleiding van een bedrijfsdiner. Klanten krijgen ook opnieuw geschenken toegestuurd omdat ze aanwezig zijn op kantoor en die daar kunnen ontvangen.”
Michel Van Bavel (Van Bavel Enjoy Giving) ziet wel een grotere vraag: “De pakketten zijn wel meer in trek dan in vorige jaren. Ik heb wel de indruk dat die wat vroeger echt iets ‘Hollands’ waren en dat ze nu toch een beetje komt overwaaien.” Hij stelt ook dat geschenken nog altijd aan klanten gegeven worden, “…maar we zien wel dat een werkgever zijn medewerkers meer verwent dan de andere jaren voor corona.”
Wat is momenteel populair om te geven? Textiel doet het nog steeds goed. Technologische producten, fietsaccessoires, drinkbussen, draagtassen en rugzakken (liefst met een ecologisch tintje) zijn ook populair. Bij Van Bavel Enjoy Giving ondervindt men dat voor het eindejaar extra gezocht wordt naar producten die gezelligheid thuis creëren.
Ten slotte nog enkele opvallende constateringen uit de markt: corona-gerelateerde producten ziet men weinig of niet meer in offerte-aanvragen opgenomen en de vraag naar goedkope gadgets neemt af.