Augustus is klassiek de maand dat alles in het teken van ‘terug naar school’ staat. Maar nu al maken bedrijven plannen voor de eindejaarsacties.
‘Terug naar school’ is altijd hét thema voor de bedrijven in augustus. Maar de indruk is dat er dit jaar minder met product media rond dat ‘evenement’ is gewerkt. Dat blijkt onder meer uit de PromoWatch van PromZ-be en ook uit reacties van distributeurs. Ronny De Smedt (Pasco Gifts) zegt ook die indruk te hebben “…dat er iets minder vraag is dan andere jaren.” Als er al om school-gerelateerde product media gevraagd wordt door bedrijven dan zijn volgens hem populaire producten drinkflessen, schrijfblokken, brooddozen, schrijfgerief en rugzakjes. Het gaat dan zowel om lokale als nationale merken en bedrijven die erom vragen. En ook scholen, hogescholen, universiteiten en het volwassenonderwijs zijn vragende partij.
Pakketten
Intussen komt de vraag naar eindejaarsproducten ook los. Ronny De Smedt: “Voor de grote merken is het eindejaar nu al prioriteit. Voor grote nationale campagnes moet je om goed te zijn 6 maanden vooraf plannen. Bij Pasco Gifts is het voor diverse projecten al volop eindejaar.”
Bij Maximum Image zegt Patrick Notteboom dat de vraag naar jassen, sweaters en merchandising zoals mokken en powerbanks met het oog op het eindejaar op gang is gekomen. “Opnieuw is er vraag naar pakketten die we zelf samenstellen zoals een draagtas met daarin een pet, drinkbus, handdoek… Bij Maximum Image maken we er een punt van om zoveel mogelijk ‘duurzame’ producten aan te bieden. Zo werken we verder aan ons VCDO (Voka Certificaat Duurzaam Ondernemen). Om snel te kunnen inspelen op textielorders (meestal last minute in de eindejaarsperiode) hebben we geïnvesteerd in een DTF-machine waarmee we zelf het logo van de klant maken. Met onze nieuwste transferpers brengen we meteen zelf het logo op de kleding aan. Ook dit verhoogt onze duurzaamheid door minder transport van en naar ateliers.”