‘Terug naar school’-promoties in de startblokken - PromZ.be
terug naar school promotionele premiums acties

‘Terug naar school’-promoties in de startblokken

De scholen zijn sinds begin deze maand voor twee maanden dicht, maar ondertussen is de voorbereiding op het nieuwe schooljaar 2022-2023 alweer in volle gang. Ook wat promotionele terug-naar-school-acties betreft. En voor rekrutering worden eveneens premiums ingezet.

De afgelopen twee schooljaren (2020-2021 en 2021-2022) werden gekenmerkt door de corona-crisis. Er heerste lange tijd onzekerheid of de scholen wel op een normale manier het nieuwe jaar konden aanvatten. Dat liet zich ook voelen in ‘terug-naar-school’-acties met een premium, waarvan het aantal minder was. Voor 2022-2023 is alles weer redelijk normaal. De verwachting is dan ook dat er weer ‘meer kan’.

Bij product media advisors is te horen dat er weer meer vraag is naar premiums. Jan Wuyts van Goed Gedrukt meldt dat het bij de scholen zelf vooral gaat om ‘zichtbaarheidsartikels’ zoals hesjes en rugzakcovers. Michel Van Bavel (CEO van Van Bavel Enjoy Giving’) zegt dat men “…vooral projecten aan het uitwerken (is) rond producten die voor kinderen handig in gebruik zijn, zoals: brooddozen, koekendoosjes, fluo-artikels, … Wanneer het gaat over projecten naar hogescholen of universiteiten gaan we meer kijken naar leuke en praktische artikels voor jongeren. Zeker IT of bureau-gerelateerde producten scoren dan goed.”

Wie nu nog een acties wil uitwerken, is eerder beperkt wat de mogelijkheden betreft, zeker als er custom-made artikelen uit het Verre Oosten moeten komen. Maar als er geopteerd wordt voor producties in Europa, is er zo benadrukt Van Bavel nog veel mogelijk. Duurzaamheid is ook voor ‘terug naar school-‘acties een item. Trouwens, zo zegt Van Bavel, “….duurzaamheid is een aspect dat quasi altijd centraal staat in de aanvragen van onze klanten en dat is dit keer niet anders. We proberen onze klanten zeker ook bewust te maken van ecologische alternatieven.”

Adverteerders willen niet alleen leerlingen van de lagere en middelbare scholen bereiken, maar ook studenten aan hogescholen en universiteiten. Die starten pas eind september met het nieuwe jaar. Van Bavel merkt wel dat bedrijven zich ook naar studenten richten buiten de ‘terug naar school’-periode. “We hebben een aantal IT- en Consultancy-bedrijven als klant die volop gaan rekruteren naar nieuwe leergierige en competente werknemers. De ‘war on talent’ is voelbaar in die markt, dus een leuk gadget is zeker een goede manier om de aandacht te trekken en het gesprek te openen!”