Traditioneel is augustus met de start van het nieuwe schooljaar in het vooruitzicht een sterke maand als het gaat om acties met promotionele producten in de supermarkten. Maar de ‘rentree’-maand van 2024 is wat dat betreft zwak gebleken.
In tegenstelling tot voorgaande jaren is het aantal acties met promotionele producten in het kader van de ‘rentree’ bijzonder klein. Dat blijkt ook uit de PromoWatch die PromZ-be elke maand doet (op basis van winkelbezoek en op folders aangekondigde acties). Waar vorige jaren adverteerders lunchboxen, koekdozen, fruitdozen (in de vorm van een banaan of appel), drinkbekers, drinkflessen, potloden en pennen aanboden bij de aankoop van hun producten, hebben ze die nu nauwelijks aangeboden.
Over het algemeen zijn er dit jaar al beduidend minder acties met promotionele producten. Zelfs het EK voetbal en de Olympische Spelen (de ‘sportzomer’) hebben weinig promotionele acties opgeleverd. Supporters zwaaiden wel met Belgische vlaggen al dan niet voorzien van een merk, maar dat waren veelal exemplaren van vorige jaren. (De premiums die toen gegeven zijn, worden kennelijk goed bijgehouden. Op zich is dat een bevestiging dat promotionele artikelen lang bewaard worden…)
Zijn er verklaringen voor te geven? PromZ-be vroeg het aan distributeurs maar kreeg helaas weinig antwoorden. Patrick Notteboom van Maximum Image bevestigde dat er minder vraag was. “Voor de ‘rentree’ zijn er weinig aanvragen behalve de klassieke ‘sport- en turnkledij’ met het logo van de school,” aldus Notteboom. (Maximum Image heeft naast premiums ook een groot aanbod aan textiel voor bedrijven.) “Bedrijven zoeken alsmaar minder merchandise omtrent back-to-school omdat scholen hier ofwel zelf verantwoordelijk voor zijn ofwel ondersteund worden door de overheid,” stelt hij verder. En ook: “De sportzomer heeft voor wat ons betreft geen impact gehad of extra vraag opgeleverd naar sportieve promotionele artikelen. Dit gaat vermoedelijk via de officiële sponsors van de atleten of landen of organisaties.”