Warmte was afgelopen jaar de grote trend in de eindejaarsperiode, zeker als het om eindejaarsgeschenken ging die bedrijven aan hun medewerkers en/of klanten. PromZ.be peilde bij distributeurs naar de aankooptrends.
2022 zal de geschiedenis in gaan als het jaar van de Oekraïne-crisis en de daaraan gekoppelde energiecrisis. De vijandelijkheden van Rusland in Oekraïne en de reactie van het Westen daarop hebben geleid tot het dichtdraaien van de gaskraan van Rusland naar het Westen. Gevolg: peperdure brandstoffen en de thermostaat naar 19 graden. Bedrijven hebben daar op ingespeeld met hun eindejaarsgeschenken. “Er waren redelijk veel orders voor mutsen, buffs, fleece dekens en fleece kleding,” aldus Wim Seymus van Gamma Publicity. Patrick Notteboom van Maximum Image constateerde dat bedrijven naast fleecedekens ook fleece truien en thermisch ondergoed bestelden. Charisse Debecker van Van Bavel Enjoy Giving liet weten dan fleece dekens, fleece vesten en warme truien populair waren. “We ondervonden dat alle artikelen gerelateerd aan warmte veel meer gevraagd werden dan anders,” aldus Debecker.
De trend om warme kleding en andere warmte-artikelen cadeau te doen is ook bij onze Noorderburen merkbaar geweest. Op de site van de Nederlandse Omroep Stichting NOS viel te lezen dat er minder aandacht was “…voor bijvoorbeeld decoratie- en sfeerartikelen; dit ‘inflatiejaar’ gaat het veel meer om gewone levensmiddelen en producten om ons in deze psychologisch barre winter warm te houden. Zoals fleecedekens, sokken en truien.”
Bonnen
In Nederland is het Kerstpakket met lekkernijen bij bedrijven een klassieker. In ons land is dat minder het geval. De NOS citeerde Wilco Jansen van Sligro, een van de grootste aanbieders van Kerstpakketten in Nederland. Hij zei dat er weinig vraag was naar modieuze, mooi vormgegeven artikelen. “Het gaat om echt bruikbare levensmiddelen, die bij wijze van spreken vanuit de doos zo het keukenkastje of de voorraadkast in kunnen. Functionaliteit, daar gaat het om dit jaar. Gewone levensmiddelen zijn duur en dan kan de werkgever de medewerkers op deze manier goed helpen,” zo zei Jansen bij de NOS.
Zowel in ons land als in Nederland zijn cadeaubonnen ook populair – al dan niet gekoppeld aan een website waarop de ontvanger van zo’n bon zijn of haar eigen cadeau kan kiezen. Charisse Debecker (Van Bavel Enjoy Giving): “We zien dat ons online giftplatform, Felicitas, enorm veel aan populariteit wint. We merken dat onze klanten zo’n online platform verkiezen waarbij de medewerkers of klanten hun eigen cadeau kunnen kiezen. Zo voelen ze zich betrokken en gewaardeerd. Cadeaus op maat van de klant worden belangrijk.”
Op tijd
Distributeurs hameren er al jaren bij klanten en prospecten op dat ze op tijd moeten komen met hun aanvragen voor eindejaarscadeaus. Kennelijk zijn lang niet alle klanten daarvan doordrongen. Patrick Notteboom zei toch dat het best meeviel “…al zijn er altijd die ‘te laat’ komen.” Bij Van Bavel Enjoy Giving kwamen de aanvragen “…naar ons gevoel redelijk laat. We hebben best wat last-minute voorstellen uitgewerkt.” En Wim Seymus van Gamma Publicity meldde dat “…grote orders binnen zijn blijven komen tot circa 14 december.” Hij verhaalde ook van een klant die vroeg of de bestelling nog voor Nieuwjaar klaar kon zijn. “Sorry,” was het antwoord “dit is echt helemaal niet meer mogelijk.” Waarop de klant reageerde met “Doe het dan maar tegen 2 januari!”