Ook dit jaar zijn ‘warme producten’ (fleecedekens, sokken…) in trek bij bedrijven om als eindejaarsgeschenk aan het personeel en/of klanten te geven. En ook ‘duurzaam’ is een trend die blijft. Dat blijkt uit een rondvraag bij de distributeurs.
Met het eindejaar pakken bedrijven uit met geschenken voor hun medewerkers en voor hun klanten. Sinds corona en de oorlog in Oekraïne (met als gevolg de stijging van de energieprijzen) zijn ‘warme producten’ gegeerd – om te geven en te krijgen. Ronny De Smedt van Pasco Business & Promogifts laat weten dat dergelijke producten inderdaad nog altijd zeer gewild zijn. Fleecedekens zijn sinds corona een topper. In de coronaperiode bestelden horecazaken die overigens massaal voor gebruik op het terras. Michel Van Bavel (Van Bavel Enjoy Giving) wijst erop dat fleecedekens in alle prijsklassen te verkrijgen zijn. “Zo’n deken is ook een duurzaam product dat de ontvanger blijft gebruiken. Je hebt het steeds knus met zo’n deken,” aldus Van Bavel. “Sokken worden heel het jaar door gegeven. Zowel crazy socks als sportsokken. Voor de winter zijn Noorse sokken waar een labeltje met je bedrijfsnaam aangenaaid wordt, een groot succes. Voor personeelsgeschenken hebben we verschillende malen de kersttruien verkocht. De personeelsleden krijgen deze op het bedrijfskerstfeest en zo hebben ze een leuk tenue voor de feestperiode.”
Niet kopen, wel krijgen
Andere producten die het in de eindejaarsperiode goed doen zijn vooral gericht op smartphones en elektronica (draadloos opladen, speakers, powerbanks, laadkabels, koptelefoon…), handdoeken, badlakens, kaarsen, producten van Rituals (‘zelfverwennerij’)… Michel Van Bavel: “De definitie van een geschenk is een artikel dat je graag krijgt maar zelf niet koopt. Of een duurdere uitvoering van wat je normaal koopt.”
Daarbij komt ook dat duurzaam een extraatje is. Ronny De Smedt: “Een trend die we niet meer kunnen wegdenken is die van duurzame relatiegeschenken. Denk hierbij aan producten die milieubewust gemaakt worden van gerecycled, herbruikbaar, natuurlijk of duurzaam materiaal. Óf eco promotiemateriaal en relatiegeschenken die de aandacht trekken én een duurzaam verhaal vertellen.”
De vorige jaren kwam ook cadeaucheques op, al dan niet gekoppeld aan een speciale website. Hoe staat men daar in de sector nu tegenover? Michel Van Bavel: “We groeien dit jaar weer met onze webapplicatie Felicitas waar de ontvanger keuzes heeft tussen verschillende artikelen. We leveren per stuk bij de ontvanger op zijn adres. Door al de geschenken aan huis te leveren ontzorgen we de klant.” Maar Ronny De Smedt is sceptischer. “Cadeaucheques worden af en toe genomen en winnen aan populariteit. Maar ze hebben een groot nadeel: niet ingewisselde cadeaucheques zijn verloren en de klant is zijn geld kwijt. Als je ziet hoeveel cadeaucheques er niet ingewisseld worden, zul je zeer verbaasd zijn.”