Het eindejaar nadert snel. Dat betekent feest en cadeaus, ook in het bedrijfsleven. Maar wat kan fiscaal als het gaat om eindejaars-business gifts. Dat heeft immers invloed op de kostprijs ervan. PromZ-be zet het op een rijtje.
Eindejaarsgeschenken voor het eigen personeel
In principe worden geschenken aan het eigen personeel gezien als loon, dus er moeten belastingen en sociale zekerheidsbijdragen op betaald worden. Er zijn echter uitzonderingen: Sinterklaas-, Kerst- en eindejaarsgeschenken. Maar daar staat tegenover dat er een maximumbedrag voor is: 40 euro per werknemer. Voor geschenken aan kinderen van de werknemers wordt met hetzelfde bedrag gewerkt (40 euro per kind ten laste).
De vraag is ook of een eindejaarsgeschenk als beroepskost ingebracht mag worden. Op de site van Acerta staat daarover dat die mogelijkheid bestaat als alle werknemers hetzelfde voordeel krijgen, als het om een specifieke gelegenheid gaat en weer als het totaalbedrag per werknemer (en per kind ten laste) niet meer dan 40 euro bedraagt.
Eindejaarsgeschenken voor de klanten en/of prospecten
Een klant of prospect een geschenk geven, houdt de relatie ‘warm’. In principe mag je geven wat je wil – ook financieel. Maar wil je de kosten ervan inbrengen, dan zijn er beperkingen. Wie de BTW erop wil aftrekken, mag maar één keer per jaar een geschenk geven met een waarde minder dan 49,99 euro (exclusief BTW). De BTW is niét aftrekbaar als het geschenk bestaat uit sterke drank of tabak. Maar ook daar is weer een uitzondering op: de BTW op wijn, bier, champagne en mousserende wijnen is aftrekbaar op voorwaarde dat het geschenk je niet meer kost dan die 49,99 euro (exclusief BTW). De kosten voor een geschenk zijn ook in te brengen voor de belastingen: een relatiegeschenk van minder dan 125 euro is voor 50% aftrekbaar.
Een promotioneel (eindejaars)geschenk
Natuurlijk kan een eindejaarsgeschenk ook als een promotioneel instrument gezien worden voor het gevend bedrijf. Dan kan het gaan om het promoten van het bedrijf zelf of van bepaalde producten. Het principe is dat de kosten daarvoor 100% aftrekbaar zijn evenals de BTW erop. Echter, hier zijn ook voorwaarden aan verbonden. Het object dat gegeven wordt, moet een geringe waarde hebben (in verhouding met de aankoopprijs van een product of dienst), het moet ruim verspreid worden onder de doelgroep en het logo of de naam van het product of bedrijf moet duidelijk en onuitwisbaar zijn.