De internationale groepering van distributeurs van product media IPPAG (International Partnership for Premiums and Gifts) is gestart met een serie van drie tv-spots om de kracht van product media onder de aandacht van adverteerders te brengen. De spots zijn onder meer via YouTube te bekijken.
Het idee achter de spots is dat (klassieke) massamedia iets van de consumenten/doelgroepen nemen (aandacht, tijd…) en ook iets van hen willen, maar dat product media daarentegen het enige mediumtype is dat de consumenten/doelgroepen iets geven zoals een bedankje, een leuk welkom, tastbare connecties… Byron Chavarria, bestuurslid van IPPAG, verwijst naar de Covid-19 pandemie die duidelijk heeft gemaakt waar het in het leven om draait: het hebben van familie en vrienden en dicht bij elkaar. Om in die situatie met een commerciële boodschap door te dringen en te overtuigen moeten adverteerders volgens Chavarria meer op een emotionele en op de individuen gerichte manier werken. Dat kan met promotionele artikelen en business gifts.
De campagne wordt geleid door het Guatemalteekse bedrijf Gimmick Company. Dat stelt onder meer ook dat “…de impact van promotionele producten voortdurend onderschat wordt.” Immers, wanneer een consument een promotioneel product krijgt, ontstaat er een onzichtbare link tussen het merk en de klant. Deze connectie is krachtig en daarmee differentiëren product media zich duidelijk van andere media. “Omdat product media het enige medium zijn, dat consument iets geeft in ruil voor zijn waardering voor het gevend merk.”
(In ons land is Kick & Rush lid van IPPAG)