In juni start het Europees Kampioenschap voetbal mét deelname van de Rode Duivels. Dat kampioenschap is in het verleden altijd al een evenement geweest om promotioneel op in te haken. Opvallend echter is dat bij nationale en internationale vakbeurzen van promotionele producten dit jaar het aanbod van voetbalartikelen klein is. Leeft dat EK promotioneel wel? PromZ-be deed een kleine enquête en de conclusie is: ja, het leeft maar het moet allemaal nog loskomen.
PromZ-be vroeg distributeurs of zij al aanvragen binnen hadden gekregen voor voetbal-gerelateerde promotionele artikelen. In principe zou dat al het geval moeten zijn, omdat er rekening gehouden moet worden met productietijd en als de goederen uit het verre oosten komen vooral met de levertijd. Het was 50/50 wat de verhouding aanvragen/geen aanvragen betreft.
Bij enkele leveranciers vernamen we dat er al aanvragen waren, maar dat het er nog niet zoveel waren. Hebben de leveranciers inspanningen gedaan naar de distributeurs om hen hun gamma aan mogelijke voetbal- en fanartikelen voor te stellen? Daar wordt merendeels bevestigend op geantwoord. Het aanbod is er, zo stipt Ronny De Smedt, Pasco Gifts, aan “….maar je moet ook inventief zijn en zelf de ontwerpen verzorgen.” Patrick Notteboom, Maximum Image beaamt eveneens dat het aanbod er is. “Het personaliseren is echter niet evident,” stelt hij. “Er zitten ook licentierechten op logo’s en vermeldingen zoals Rode Duivels…”
Fabrice Casul merkt op dat er rond dit toernooi minder wordt gedaan. “Waarschijnlijk omdat het EK niet in één land georganiseerd wordt, maar door heel Europa. Dan wordt het moeilijker om de bestellingen in te schatten omdat er meerdere landen betrokken zijn. De fabrikanten zijn bang om met te veel producten in de ‘verkeerde’ kleuren te blijven zitten. De grote adverteerders laten hun producties op maat uitvoeren in Azië en kunnen die goed inschatten. Voor leveranciers/importeurs is het gecompliceerder en vooral geriskeerder.”
Op de vraag of leveranciers en distributeurs zelf (pro-actief) klanten en prospecten met een voetbalaanbod benaderen, kwamen er antwoorden als ‘uiteraard’ maar ook als ‘nee’, ‘nog niet’, ‘gaan we zeker doen’ of ‘we werken aan een EK-folder’. Sommige distributeurs hebben al een speciale voetbalpagina op hun site.